Operátoři získávají stále důležitější roli
Například v případě inteligentních bytových termostatů by respondenti nakupovali v první řadě u výrobce zařízení (globální vzorek 52 %, v ČR až 66 %), telekomunikačního operátora (40 vs. 31 %) nebo výrobce mobilních telefonů a počítačů (39 vs. 9 %). V České republice by inteligentní termostaty nakupovalo 33 % spotřebitelů od svého dodavatele energií a 29 % od stavební společnosti či správy budov. V případě domácích bezpečnostních a sledovacích systémů by upřednostnili opět výrobce zařízení (globálně 55 %, v ČR 56 %), dále výrobce mobilních telefonů a počítačů (39 vs. 10 %) a telekomunikační operátory (38 vs. 32 %). V ČR by 37 % spotřebitelů nakoupilo toto zařízení od soukromé bezpečnostní agentury a 35 % od televizní či kabelové společnosti. Při pořizování zábavných systémů do auta by se respondenti obraceli na výrobce mobilních telefonů a počítačů (globálně 53 %, v ČR 34 %), výrobce zařízení (52 vs. 49 %) a telekomunikační operátory (47 vs. 35 %). Čtyři z pěti (v ČR 74 %) respondentů uvedli, že by jim vyhovovalo mít jednoho poskytovatele, pomocí něhož by spravovali svá řešení pro komunikaci i zábavu.
„Téměř tři čtvrtiny (74 %) českých respondentů uvedly, že preferují jednoho poskytovatele komunikačních služeb. Specializovaní výrobci inteligentních zařízení často nedokážou svá zařízení navzájem propojit a nabídnout snadnost obsluhy – 70 % českých účastníků průzkumu uvedlo potíže s nastavením a používáním. Pro naše telekomunikační operátory se tak nabízí příležitost sehrát rozhodující roli v digitalizaci české společnosti. Jejich úlohou bude především pomáhat. Pomáhat běžnému zákazníkovi vyznat se v nepřeberné a neustále rostoucí nabídce inteligentních zařízení a vybrat a otestovat ta, která opravdu fungují. Operátoři nabídnou zákazníkovi ucelená řešení například pro optimalizaci ovládání domácnosti či sledování osobního zdraví, to vše za férovou cenu a s garancí důvěrnosti osobních údajů,“ řekl Michal Novák, manažer analýz telekomunikačního odvětví pro Evropu ve společnosti Accenture.
Z průzkumu dále vyplynulo, že v oblasti hlasových a datových služeb jsou poskytovatelé komunikačních služeb zákazníky uváděni jako nejlepší volba a důvěryhodný partner. Zároveň jsou spolu s bankami vnímáni jako nejdůvěryhodnější (33 %) ve správě a ochraně jejich osobních údajů. Šedesát procent preferuje telekomunikační operátory jako poskytovatele pevného připojení v oblasti hlasových služeb, 54 % jim dává přednost pro data. V bezdrátovém připojení je upřednostňuje 53 % respondentů pro hlasové služby, 50 % pro přenos dat. V oblasti zábavních služeb dosahují poskytovatelé komunikačních služeb překvapivě téměř stejných hodnot jako klasické televizní vysílání a placené televizní kanály: 37 % respondentů uvedlo televizní vysílání, následují telekomunikační operátoři s 35 %. Pokud se týká videa na vyžádání, 31 % spotřebitelů preferovalo telekomunikační operátory, 25 % výrobce telefonů a počítačů, 24 % klasické televizní kanály.