České e-shopy budou letos znovu lámat rekordy, počet mobilních nákupů se zdvojnásobí
Loňské Vánoce byly pro provozovatele českých internetových obchodů znovu rekordní. „Nejvíce objednávek přijaly internetové obchody v pondělí 15. prosince. Celkem lidé uskutečnili o zhruba 21 % více nákupů než v předchozím roce,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO společnosti Acomware. Zvyšuje se také důvěra Čechů v nakupování na internetu. „Lidé stále více věří, že e-shopy doručí zboží včas před Štědrým dnem. Nebojí se proto nakupovat o něco později. Například ve dnech mezi 15. a 21. prosincem uskutečnili o čtvrtinu objednávek více než ve stejném období o rok dříve,“ doplnil Penkala.
Podle oslovených odborníkůzájem o internetové nakupování poroste také v roce 2015. „Předpokládám, že růst bude pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 a 15 %. Podíl na obratu maloobchodního prodeje se bude blížit 7 %,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). S tím souhlasí také Tomáš Braverman, ředitel největšího českého nákupního rádce Heureka.cz: „Čekám velmi podobný nárůst jako v roce 2014, tedy asi 15 %. Podíl na retailu by mohl překročit 7 %.“
V letošním roce se ve světě elektronického nakupování očekávají také další zajímavé události. „Zvýší se množství nákupů z mobilních zařízení, a to až na dvojnásobek. Jeho celkový podíl na obratech e-shopů ale zůstane relativně malý,“ uvedl Jan Penkala. Odborníci pak shodně očekávají, že vlastní e-shop zprovozní také více retailových obchodníků – jít by mělo zejména o prodejce oblečení. Naopak rychloobrátkové zboží (např. potraviny či drogerie) zůstanou doménou kamenných obchodů.
Česká e-commerce v roce 2015:
- počet objednávek v e-shopech poroste v roce 2015 o zhruba 15 %;
- podíl e-commerce na obratu maloobchodního prodeje se zvýší, podle odhadů může překročit 7 %;
- počty nákupů z mobilů by se mohly příští rok až zdvojnásobit, dnes podle údajů Heureka.cz tvoří asi 5 % obratu e-shopů;
- z retailových prodejců vstoupí na internet zejména další fashion značky, dříve avizovaná IKEA a možná také někteří prodejci potravin;
- prodej rychloobrátkového zboží zůstane doménou kamenných obchodů, vlastní e-shop otevře jen minimum prodejců;
- zákazníci budou také v roce 2015 vyžadovat stále kvalitnější služby, nezbytností je e-shop přizpůsobený mobilům a co nejjednodušší nákupní proces (zjednodušení objednávkového procesu). Dlouhodobě zásadní roli hraje také kvalitní logistika.