Kartami Visa se nejvíce platí za sázení a elektroniku
„Vzhledem k blížícím se Vánocům půjdou prodeje v této oblasti ještě významně nahoru. Markantní nárůst očekáváme 1. prosince, na tzv. „kybernetické pondělí“. Cyber Monday je oficiální marketingový termín, kterým se v západních zemích označuje pondělí po americkém svátku Díkuvzdání, kdy podle statistik dosahují prodeje po internetu pravidelně rekordních hodnot. Obchodníci to vysvětlují tím, že právě v době Díkůvzdání lidé začínají intenzivně řešit Vánoce, obcházejí obchody a v pondělí po internetu objednávají to, co si o víkendu vybrali,“ vysvětlil Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Kromě sázek a elektroniky Češi na internetu s oblibou platí také za zahraniční zájezdy. Cestovním kancelářím letos z Visa karet přistane na účet asi 800 milionů korun. Zhruba stejnou částku spolknou aerolinky. Mezi další oblíbené komodity v online nakupování patří telekomunikační vybavení, sportovní příslušenství či lístky do divadel a na kulturní akce.
Odlišná situace je na Slovensku. V souhrnné statistice sice také vedou sázky a online kasína – celkové útraty Visa kartami dosahují 57,5 milionů eur, což je v přepočtu na koruny jen o 300 milionů méně než v ČR. Nákupy elektroniky, které charakterizují český trh, jsou však ve slovenských statistikách až na desátém místě. „Podobně jako v Čechách jsou Slováci zvyklí platit online cestovním kancelářím a aerolinkám, které ve výčtu zaujímají přední příčky. Vedle toho jsou velmi vysoko také útraty za oblečení. Vzhledem k celkové hodnotě 13,6 milionů eur je to čtvrtá nejvyšší položka,“ shrnul rozdíly obou trhů Marcel Gajdoš.
Podobně jako v Čechách, i na Slovensku se očekává významný nárůst online plateb v souvislosti se zmiňovaným „kybernetickým pondělkem“. Stejně tomu bylo i v loňském roce, kdy se v souvislosti se zahájením adventu spustila vlna předvánočních online nákupů.