V nositelné elektronice vedou zařízení pro monitoring

22. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK)
Nositelná elektronika je nejnovějším technologickým trendem. Výrobci různých odvětví, jako je módní oblečení, sportovní zboží i technologie, uvádějí na trh řadu nových modelů. Výzkum, který nedávno uskutečnila společnost GfK, ukázal, že uvažují-li spotřebitelé o takovéto koupi, pak volí na prvním místě známé technologické značky.

Monitory aktivit se ve většině zkoumaných zemí používají především pro sledování tělesné kondice. Ukazuje se, že i chytré hodinky se budou se svými aplikacemi zaměřovat přednostně na monitorování a zaznamenávání sportovních činností, spaní a zdravotního stavu. Pro výrobce jednoúčelových zařízení, která pouze monitorují určitou aktivitu, to může být v budoucnu problém.

Pro lidi na celém světě jsou chytré telefony běžnou součástí každodenního života. Telefon je stálý společník, který jednak umožňuje komunikaci a jednak zajišťuje přístup k informacím kdykoli a kdekoli. Díky nositelné elektronice vzniká mezi lidmi a technologií ještě těsnější vztah, neboť se na trhu objevují takové inovace jako hodinky s počítačovou podporou, fitness pásky na ruce a datové brýle, jež se většinou používají společně s chytrými telefony.

Monitory aktivity: kritéria, jimiž se řídí nákup, jsou v různých zemích různá

Monitory aktivity jsou zařízení určená ke sledování a zobrazení proměnných vyjadřujících zdravotní stav a tělesnou kondici, počínaje uběhnutou vzdáleností a spotřebovanými kaloriemi, až po srdeční tep a kvalitu spánku. Tato elektronická monitorovací zařízení zaznamenávají aktivitu svých nositelů. Data lze obvykle bezdrátově přenést do počítače nebo chytrého telefonu, kde se vyhodnocují. Výzkum GfK ukazuje, že existují rozdíly mezi tím, jak spotřebitelé chtějí tuto technologii využívat. Monitorování tělesné kondice je nejdůležitější aplikací pro spotřebitele v Německu, Spojeném království a USA, zatímco pro uživatele v Číně je nejdůležitější zaznamenávání údajů o zdravotním stavu. Spotřebitelé v Jižní Koreji zmiňují na prvním místě podrobné rozdělení osobních statistických údajů na ty, které sledují tělesnou kondici, zdravotní stav a spánek.

Ve zkoumaných zemích se rovněž lišily názory na to, jaká jsou nejdůležitější kritéria, podle nichž se lidé rozhodují, zda zařízení koupit. V Německu 30 procent respondentů prohlašuje, že nejdůležitějším kritériem je kompatibilita mezi chytrým telefonem a jinými zařízeními. Pro 20 procent Němců je klíčovým faktorem cena, zatímco přesnost považuje za nejvyšší kritérium 15 procent respondentů. V Číně je kompatibilita rovněž téměř nejčastěji uváděným faktorem (19 procent) a za ní následuje přesnost zařízení (17 procent). Pro 16 procent čínských spotřebitelů je však rozhodujícím faktorem při nákupu zařízení také značka. Ve Spojeném království se spotřebitelé u monitorů aktivit zaměřují především na jejich cenu - 28 procent respondentů uvádí, že při zvažování koupě tohoto zařízení právě cena hraje nejdůležitější roli. Na druhém a třetím místě je v Británii kompatibilita s 20 procenty a přesnost s 11 procenty. Podobný obrázek lze vidět i ve Spojených státech, kde cena zaujímá první místo s 27 procenty, po ní následuje kompatibilita se 17 procenty a přesnost s 13 procenty. Avšak v Jižní Koreji je za nejdůležitější faktor považována kompatibilita (19 procent), zatímco cena a uživatelská přívětivost se dělí o druhé místo (obě 17 procent).

Monitor aktivit: technologie je důležitější než sportovní značky

Monitory aktivit vyrábějí společnosti provozující svou činnost v řadě sektorů, a výzkum zjistil, že ve všech zemích mají největší prodejní potenciál známé technologické společnosti. V Jižní Koreji 69 procent spotřebitelů uvádí, že by v případě nákupu volilo právě takové společnosti, zatímco v Číně je to 54 procent, v Německu 51 procent, ve Spojeném království 47 procent a v USA 42 procenta. Sportovní značky jsou na druhém místě, ale se značným odstupem. Největší prodejní potenciál mají ve Velké Británii a ve Spojených státech, kde sportovní značky preferuje asi jedna třetina respondentů. Přestože sportovní značky jsou v Číně a v Německu zmiňovány mnohem méně často, pořád jsou se 30 procenty oblíbené. Spotřebitelé v Jižní Koreji je zmiňují pouze v 17 procentech. Sportovní značky jsou však velmi populární u mladších cílových skupin. Podle studie je prodejní potenciál monitorů aktivit od specializovaných technologických značek, módních firem a luxusních značek velmi omezený.

Chytré hodinky: sledování aktivit je preferovanou oblastí využití

V porovnání s monitory aktivit nabízejí chytré hodinky širší využití. V závislosti na modelu lze tyto hodinky používat k telefonování i navigaci, jiné umožňují uživatelům hledat na internetu a zaznamenávat údaje o sportovní aktivitě a zdravotním stavu. Podle GfK to považují spotřebitelé ve všech zemích, kde proběhlo šetření, za hlavní oblast využití chytrých hodinek. Díky tomu se chytré hodinky stávají pro běžné monitory aktivit nejvážnějším konkurentem.

V Německu považuje jedna čtvrtina respondentů za nejdůležitější zaznamenávání údajů o sportovní aktivitě, zdravotním stavu a tělesné kondici, potom následuje u 20 procent spotřebitelů tradiční funkce měření času a u 11 procent možnost pomocí hodinek telefonovat. Ve Velké Británii je nejčastěji zmiňovanou aplikací monitorování aktivit a zdravotního stavu (28 procent), po níž následuje tradiční funkce měření času (15 procent) a využití chytrých hodinek jako GPS (10 procent).

Pro čínské spotřebitele je v této kategorii jasným vítězem monitorování aktivit s 35 procenty, následováno na druhém místě možností telefonovat (16 procent) a funkcí GPS na třetím místě (11 procent). Pro spotřebitele v USA je aplikací číslo jedna s 29 procenty také zcela jasně monitorování aktivit. Po něm následuje tradiční funkce měření času se 13 procenty a pak využívání aplikací pro předpověď počasí, různá oznámení a zpravodajství (10 procent).

Respondenti v Jižní Koreji jsou ke koupi motivováni také především možností monitorovat aktivity (27 procent), možnost telefonování je na druhém místě (21 procent) a využití aplikací na místě třetím (11 procent).

Chytré hodinky: cena je při nákupu nejdůležitějším kritériem

Ve všech zkoumaných zemích kromě Číny je cena chytrých hodinek při nákupu nejdůležitějším kritériem. Využití různých funkcí se ve většině zemí uvádí na druhém místě a možnost monitorovat a zobrazovat údaje o aktivitě a zdravotním stavu na místě třetím. Naopak čínští spotřebitelé přikládají největší význam přesnosti chytrých hodinek, po níž následuje zaznamenávání aktivity a značka. Zjištění tohoto výzkumu jasně prokazují, že největší zájem o značkové produkty je v Číně.

Respondenti ve všech zemích uvádějí dobře známé technologické společnosti jako preferované dodavatele chytrých hodinek. V tomto ohledu značně předstihly sportovní značky, které zaujímají druhé místo. Především čínský trh představuje potenciál pro uplatnění luxusních značek výrobců módního oblečení a hodinek.

Data byla shromážděna v rámci výzkumu vlastníků chytrých telefonů v Číně, Německu, Jižní Koreji, Velké Británii a USA, který se uskutečnil v srpnu 2014. V každé z uvedených zemí bylo po internetu dotazováno 1 000 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Celosvětové dodávky PC v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostly o 4,8 %

17. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle informací společnosti Gartner se v prvním kvartálu roku 2025 globálně prodalo celkem 59 milionů osobních počítačů. Růst podpořily zejména prodeje počítačů kvůli upgradu na Windows 11 a zvýšené pořizování zásob s cílem alespoň na čas předejít dopadům amerických celních opatření. Čtěte více

Trh s počítači vkročil do turbulentního roku 2025 s dobrými výsledky

14. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle průzkumu společnosti IDC vzrostly dodávky osobních počítačů v prvním čtvrtletí roku 2025 o 4,9 % oproti předchozímu roku. Celosvětově se prodalo 63,2 milionu zařízení. Při pohledu na aktuální dění je však zřejmé, že odvětví osobních počítačů bude s největší pravděpodobností letos čelit celé řadě obtíží. Čtěte více

IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

9. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovějších informací společnosti IDC vzrostly celosvětové prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu v roce 2024 o 10 %. Uvedení nových produktů od stávajících hráčů i vstup několika nových firem do tohoto segmentu pomohlo trhu po dvou letech poklesu opět k růstu. Letos však nejspíš bude opět o něco hůř… Čtěte více

Celosvětové výdaje na GenAI letos dosáhnou 644 miliard dolarů

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
IT ředitelé musí v roce 2025 počítat s rostoucími výdaji na GenAI, které budou podpořeny lepšími základními modely i všeobecně rostoucí poptávkou po produktech AI. Čtěte více