Infografika: Google firmám přivádí více zákazníků než Seznam
V roce 2013 přivedl Google na 1 681 firemních webů 17,9 % návštěvníků (Seznam 12,3 %), pokud se díváme na celkový podíl příchodů ze všech zdrojů návštěvnosti. V meziročním srovnání příchodů čistě z vyhledávačů Google mírně posílil (z 53 % na 54 %) a Seznam.cz zůstal na zhruba 37 %.
Vyhledávače jako takové v roce 2013 přivedly na sledované weby skoro 35 % návštěvníků, zhruba 15 % přišlo z odkazujících stránek, 11 % z kampaní a necelých 40 % tvořily přímé návštěvy.
V meziročním pohledu je jasné, že došlo hlavně k poklesu především ve prospěch přímé návštěvnosti (z původních 29 % došlo k růstu na 39 %). Což může samozřejmě být ovlivněno i změnami, které se udály právě v oblasti sledování příchodů návštěvníků.
Stále platí, že Google zasílá více návštěv (54,48 %) a samotný Seznam.cz má poměrně velký odstup s 37,29 procenta. Pokud ale u Seznam.cz započítáme i ostatní možné zdroje (tedy zejména Zbozi.cz, Firmy.cz, Obrazky.cz a další zdroje), tak není rozdíl tak velký (50,96 % Google, 45,88 % Seznam.cz).
Podíl Google i Seznam.cz na trhu vyhledávačů stále roste, využívá je stále více uživatelů. Ostatní vyhledávače podíly na českém trhu ztrácejí.
Další konkrétní metriky
Od roku 2012 do roku 2013 se výrazněji změnil počet zhlédnutých stránek. Zde došlo k výraznému poklesu u obou vyhledávačů. Google spadl z 5,9 na 3,43 a Seznam z 5,4 na 4,08. Jedna návštěva si na sledovaných webech v průměru prohlédla 3,6 stránky (nejvíce u kampaní, nejméně u přímých návštěv).
Celkový počet zhlédnutých stránek poklesl nejen u návštěvnosti z vyhledávačů, ale i u ostatních návštěv. Podíl na tom mají například tablety a mobilní telefony, ze kterých návštěvnost roste, ale tito uživatelé méně „surfují“ po firemních stránkách ale spíše se snaží co nejkratší cestou dostat ke konkrétním informacím.
Výrazný pokles se projevil i u průměrné délky návštěvy, který je ostatně viditelný už od roku 2010. Návštěvníci ze Seznam.cz v roce 2013 vydrželi na webu v průměru dvě minuty 40 sekund, u Google je to 2 minuty 24 sekund.
Zde je vhodné dodat, že průměrná délka návštěvy na firemní stránce meziročně klesá; návštěvníci se rychleji dokáží dostat k relevantním informacím a nemají tedy potřebu strávit na firemním webu více času.
U další obvyklé metriky, míry opuštění stránky, se u Google objevil pouze mírný pokles (z 46,3 % na 45,8 %) zatímco Seznam poklesl poměrně výrazně (ze 48,2 % na 41,1 %) a došlo tady k výměně pozic. Míra opuštění stránky nejčastěji poukazuje na to, jak se podařilo návštěvníka zaujmout a bývá často ovlivněna tím, jak kvalitní vyhledávání je. Ale také tím, zda cílový web dokáže zájemce o obsah či služby uspokojit.
Pokles míry okamžitého opuštění (bounce rate) pak odpovídá snahám vyhledávačů zlepšovat vyhledávací algoritmy a návštěvníky tak přivádět na stále relevantnější stránky.
Stoupající metrikou je poměr nových návštěv, kde se Google podařilo mírně předstihnout Seznam.cz (s 72,7% versus 69,7%).
Významnou měrou vzrostl počet nových návštěv. Na těch se ale pravděpodobně nejčastěji projevuje změna chování uživatelů (podporovaná prohlížeči i evropskou legislativou) a častější mazání cookies. U běžného uživatele se tak zkracuje doba, po kterou cookies uchovává a opakovaná návštěva je tak v Google Analytics měřena jako nová.
V roce 2013 analýza vycházela ze vzorku 1 624 firemních webových stránek a 134 milionů návštěv za rok 2012. Aktuální analýza, týkající se roku 2013, vychází z 1 681 firemních webových stránek a 298 milionů návštěv.