Podnikové sítě stárnou
Zbyszek Lugsch, services director z Dimension Data, řekl: “Během několika posledních let jsme viděli, jak se podíl stárnoucích a zastaralých zařízení neustále zvyšuje. Všeobecně se očekávalo, že velmi brzy musí dojít ke generační obměně těchto zařízení. Nicméně, naše data ukazují, že organizace využívají existující síťové vybavení déle, než bylo předpokládáno.“
Dle Lugsche mohou za tento trend tři příčiny a první z nich souvisí s předchozí ekonomickou krizí. Organizace kladou trvalý důraz na úsporu nákladů, zejména pak v případě investic. Za druhé jde o rostoucí dostupnost a přijetí zajištění ICT prostřednictvím modelů „as-a-service“, které snižují požadavky na investice do vlastní infrastruktury. A za třetí je jisté, že nástup programovatelných, softwarově definovaných sítí může být příčinou postoje stylu „počkáme a uvidíme“. Organizace tak před výběrem a implementací nových technologií volí vyčkávací taktiku. Společnost Dimension Data navíc předpokládá, že tento faktor během následujících 18 až 36 měsíců získá ještě větší váhu.
„Očekáváme, že růst zpracování dat v cloudu, mobilita a počet připojených „věcí“ budou pro sítě představovat další zátěž, a klienti budou muset přehodnotit své síťové architektury, nikoli jen jednotlivá zařízení,“ vysvětlil Zbyszek Lugsch.
Z regionálního pohledu vyplývá, že v oblasti Severní a Jižní Ameriky, Asie a Tichomoří i Evropy došlo k zřetelnému nárůstu podílu stárnoucích a zastaralých zařízení. Oproti tomu se zdá, že v Austrálii, na Blízkém východě a v Africe (MEA) došlo k nepatrnému snížení podílu. Růst lze z velké části vysvětlit pomocí makroekonomie – síťové výdaje často souvisí s regionálními ekonomickými podmínkami, a tak se snižují během období stagnace a zvyšují při ekonomickém růstu.
„Během loňského roku byl podíl stárnoucích a zastaralých zařízení nejvyšší v oblasti Austrálie a MEA (přes 50 %). V případě Severní a Jižní Ameriky šlo o 37 %, v Evropě o 41 % a v oblasti Asie a Tichomoří o 44 %. Vyšší podíl Austrálie a MEA odráží zpomalení ekonomiky v těchto regionech a ke zvýšení podílu stárnoucích zařízení v Asii a Pacifiku došlo v důsledku výrazného hospodářského poklesu v této části světa. V Severní a Jižní Americe se sice podíl neustále zvyšuje a procento stárnoucích zařízení je tak vyšší, nicméně hodnoty nejsou tak nepříznivé jako v případě jiných regionů,“ dodal Zbyszek Lugsch.
Ze zprávy dále vyplývá:
- Velký růst vykázaly finanční služby (+13 %), státní správa, zdravotnictví a školství (+11 %) a segment poskytovatelů služeb a telekomunikací (+33 %). Zvýšení podílu stárnoucích a zastaralých zařízení v prvních dvou uvedených vertikálách podporuje názor společnosti Dimension Data o přetrvávání dopadů finanční krize z minulých let. V důsledku tohoto vlivu i nedostatku finančních prostředků na finanční obnovu se až na kritické výjimky využívá stávající síťové vybavení na maximum a po delší dobu.
- Výrazné zastarávání vybavení v segmentu poskytovatelů služeb a telekomunikací může být způsobeno různými faktory. Společnosti působící v této vertikále jsou obvykle velmi velké organizace s rozsáhlým provozním personálem a relativně vyspělými procesy správy svých síťových infrastruktur. Organizace si tak mohou dovolit vyšší riziko, které se stárnutím sítí souvisí.
- Výsledky u poskytovatelů služeb může ovlivnit i síťové vybavení umístěné přímo u klientů. V mnoha případech tato zařízení slouží jako demarkační body nebo jako síťové zakončovací jednotky (NTU) zpřístupňující síťovou konektivitu zajišťovanou poskytovatelem služby. Firmy tak nepotřebují pokročilé vlastnosti nových zařízení, které bývají hlavní motivací pro obměnu nebo upgrade zařízení.
“Vidíme, že organizace jednají úsporněji a v důsledku úsporných opatření ochotněji riskují využívání stárnoucích zařízení. Někdy přitom jde o snahu vyhnout se investičním nákladům za každou cenu. Obecně samozřejmě můžeme konstatovat, že na maximálním využití vybavení po co nejdelší možnou dobu není nic špatného – při splnění organizačních standardů i dodržování stanovených pravidel a při souladu s architektonickými plány pro podporu požadavků souvisejících s vlastním podnikáním organizace,“ upřesnil Zbyszek Lugsch.
„Nejdůležitější věcí, kterou mohou organizace udělat pro to, aby sítě podporovaly jejich vlastní podnikání, je investovat do nástrojů provozní podpory a odpovídajících procesů,“ řekl dále Zbyszek Lugsch a upozorňuje na velkou důležitost řízení problémů a změn. „Nicméně nejlepší je, pokud změny v síťové architektuře jsou prováděny na základě požadavků vlastního podnikání. Jde o lepší přístup, než obnovovat technologie jen z důvodu, aby zařízení nezestárla.“
Informace vycházejí z průzkumu společnosti Dimension Data, který proběhl během roku 2013 v 288 organizacích v 32 zemích. Průzkum pracuje s informacemi o 74 000 zařízení z různě velkých průmyslových podniků. Zohledněna jsou také data z 91 000 servisních incidentů v klientských sítích, o které se společnost Dimension Data stará.