Jakou strategii volí při výběru e-shopu nakupující?
Jaká je tedy strategie, kterou volí nakupující při výběru konkrétního e-shopu? Jejich první kroky vedou nejčastěji na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Podle typu vyhledávaného zboží se na internetový srovnávač obrátí mezi 50 a 65 % zákazníků. Ti se pak dále dělí podle toho, zda volí pouze podle nejnižší ceny (19 – 24 % všech nakupujících), anebo po prvním třídění od nejlevnějšího ještě zkoumají další atributy jednotlivých obchodů (31 – 46 % všech nakupujících).
Přestože se orientace zákazníků na cenu zdá být drtivá, mezi 15 a 23 % nakupujících si v závislosti na hledaném zboží najde cestu rovnou na své oblíbené a vyzkoušené e-shopy. Po ceně jdou zákazníci, kteří si chtějí pořídit mobilní telefon, černou elektroniku, ale také třeba hračky. Naopak svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.
A jak se chovají spotřebitelé při výběru konkrétního zboží? Téměř 60 % nakupujících připouští, že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 % dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.
Výzkum tak potvrdil, že převážnou většinu nakupujících nadále zajímá v první řadě cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná. Na druhou stranu oproti předchozím rokům nadále stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují vyzkoušeným e-shopům a vrací se do nich i přes vyšší cenu zakoupeného zboží. Tento stoupající trend potvrzuje, že kvalita služeb a renomé konkrétních internetových obchodů hraje stále větší a větší roli.