Spamu ve 2. čtvrtletí 2013 přibylo
Mnoho z e-mailů se škodlivou přílohou byly určeny firemním uživatelům. Tyto e-maily se tvářily jako automatické odpovědi, například oznámení o nedoručení, nebo jako oznámení o doručení e mailu, faxu či skenu. Jejich odesílatelé spoléhají na to, že zaměstnanci nebudou mít čas zabývat se detaily zprávy a budou ji považovat za pravou, otevřou přílohu a škodlivý program tak spustí.
Jedním z neobvyklých druhů škodlivých příloh za minulé čtvrtletí byla elektronická přání. V minulosti se objevovala kolem hlavních svátků, ale v poslední době jejich množství ubývalo. Nicméně v období letošního dubna až června zaznamenali analytici Kaspersky Lab jejich nárůst – tentokrát se útočníci zaměřili na americkou firmu vyrábějící slavnostní přání Hallmark.
Elektronická přání ale nebyla jediným návratem zapomenuté taktiky spammerů. Tak jako v první čtvrtině roku i v té druhé využívali takzvaný „white text“ – náhodný text (v tomto případě části novinových zpráv o Hugo Chávezovi, bostonském maratonu nebo konfliktu v Koreji) v našedlém odstínu na šedém pozadí přidávají do těla e-mailu. Tyto texty jsou od hlavního obsahu v e-mailu oddělené množstvím zalomení řádků. Útočníci předpokládají, že tyto e-maily spamové filtry považují za newslettery, a navíc náhodnost textů dělá každý takový e-mail unikátním a tedy těžko odhalitelným.
Pořadí zemí, odkud spamy pocházejí, se prakticky nezměnilo. Podobné zůstaly i jejich podíly na něm. Čína (s 23,1 %) a Spojené státy (se 16,8 %) zůstávají na špici zemí, z nichž spamy pocházejí. Jižní Korea se umístila na třetím místě (s 12,6 %).
Stále méně se spammeři spoléhají jen na lidský faktor a na to, že jim uživatelé omylem sdělí svá data. Místo toho stále častěji posílají škodlivé e-maily poseté trojskými koni a odcizují uživatelské údaje a hesla, včetně těch k internetovému bankovnictví.