dTest: Záruka na spotřební zboží nekončí
Debata o délce záruky je otázkou interpretace nového občanského zákoníku. „Budeme-li vycházet z důvodové zprávy, pak rozhodně nebylo záměrem zákonodárce rozsah záruky změnit. Naopak měl být zachován stávající stav,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest a vysvětlil: „Již během legislativních prací se na toto téma vedla debata a § 2165, který záruku upravuje, byl zpřesněn tak, aby nedopadal pouze na vady, které jsou na věci v době převzetí, ale i na takové, které se vyskytnou v průběhu dvouleté záruční doby.“
Podle nového znění je „kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí“. Právnická odborná veřejnost je nyní rozdělena na dva tábory a vedou se spory nad tím, jaký je význam slova „vyskytne se“. Podle právního názoru dTestu pojem „vyskytne se“ neznamená, že výrobek byl vadný již při převzetí. Naopak - reklamovat lze i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty.
„Pro spotřebitele ani obchodníky není ovšem nejasná výkladová situace příznivá, protože od nového roku nemají o záruce jistotu. Závazný výklad může podat pouze soud, což bude trvat. Spory ze záruk se většinou týkají malých částek a často tedy není ochota se soudit,“ řekl Miloš Borovička a dodal: „Řešením by mohlo být legislativní zpřesnění, ale obáváme se, že na to již nebude ani čas ani vůle.“
Podstatnou změnu v zárukách však nová úprava opravdu obsahuje, a to v případě výměny zakoupené věci za novou. „Dnes platí, že pokud se věc v záruční době rozbije a prodejce nám zboží vymění, máme novou dvouletou záruku. Od ledna příštího roku záruka skončí dva roky od převzetí původního zboží,“ upozornil Miloš Borovička. V tomto případě už nejde o problém výkladu, ale o záměr tvůrců nového občanského zákoníku, který v odborných debatách potvrzují.