Průzkum: velké firmy se bojí sociálních sítí a e-mailu

29. 11. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Genesys)
Velké mezinárodní firmy se obávají komunikovat se zákazníky prostřednictvím sociálních médií. Více než polovina z 500 nejvýznamnějších firem světa uvedených v žebříčku Fortune 500 nenabízí možnost komunikace prostřednictvím sítí Twitter (55 % firem) a Facebook (51 % firem).

Významné společnosti přehlížejí tyto komunikační nástroje, přestože například Facebook využívá 900 milionů uživatelů z celého světa. Fortune 500 je každoroční žebříček pětiset nejvýznamnějších firem sestavený časopisem Fortune.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Genesys, která patří mezi přední světové dodavatele technologií pro péči o zákazníky. Společnost analyzovala webové stránky pěti set významných firem uvedených v žebříčku Fortune 500. Zaměřovala se na webové stránky, které by zákazník navštívil v okamžiku, kdyby potřeboval poradit, získat informace či vyřídit svůj požadavek.

Je zarážející, že čtvrtina (27 %) hodnocených firem neuvádí na svých webových stránkách žádné kontakty sociálních sítí, a 13 procent dokonce neuvádí ani telefonický kontakt,“ komentoval výsledky průzkumu Martin Veselka, viceprezident společnosti Genesys.

Firmy se bojí také e-mailu a ztrácejí tak zákazníky

Průzkum rovněž odhalil, že zmiňované korporace mají averzi také vůči e-mailu: 9 z 10 firem (89 %) neuvádí v kontaktních údajích svoji e-mailovou adresu. Místo toho 83 % firem dává k dispozici jen kontaktní formulář, který je často zákazníky vnímán jako „černá díra“ na dotazy, jež je od další komunikace s jejich dodavatelem odrazuje.

Výsledky průzkumu dokazují, že sociální média a on-line komunikace jsou i pro významné firmy stále těžko uchopitelné. „Neumějí je využívat, byť jsou hojně využívány zejména mladší generací, dvacátníky a třicátníky, kteří disponují značnou kupní silou. Riskují tak, že řadu důležitých zákazníků ztratí,“ varoval Martin Veselka.

Internetová generace spotřebitelů uvažuje jinak než starší ročníky: „Více než cena je zajímá styl, názor a doporučení vrstevníků, pohodlí při nákupu či získání služby. Cena a záruka nejsou tak důležité. Firmy, které si to uvědomí, tak mohou získat řadu nových věrných zákazníků bez toho, aby konkurovaly cenou,“ vysvětlil Veselka.

Manažeři vnímají sociální sítě jako zdroj rizika, nikoli jako příležitost

Když už firmy do komunikace přes sociální sítě investují, tak je to ze strachu, že nebudou moci reagovat na možné kritické reakce zákazníků. Téměř polovina hodnocených firem (40 %) uvažuje o sociálních sítích v kontextu rizika špatné pověsti, nikoli jako příležitost pro poskytování personalizovaných služeb. „Jen čtvrtina (26 %) z nich bere sociální sítě jako příležitost, jak se zákazníky navázat lepší vztah a utužit jejich loajalitu. Být na sociálních sítích jen z obavy, co se o dané společnosti říká, je naprosté neporozumění jejich funkci,“ dodal Veselka. Vyplývá to z dalšího letošního průzkumu společnosti Genesys, který vyhotovila analytická společnost Economist Intelligence Unit.

Na nepochopení nové generace zákazníků poukazují argumenty manažerů, kterými zdůvodňují investice do nových komunikačních kanálů. „Hlavním motivem takřka poloviny manažerů (44 %) je snaha marketingovou masáží více prodat, pouze šest procent v nich vidí příležitost zlepšit služby zákazníkům,“ dodal Martin Veselka.

Sociální sítě jsou přitom pro klasickou marketingovou „masáž“ naprosto nevhodné. „Lidé chtějí prostřednictvím internetu komunikovat, sdílet a vyjadřovat své pocity, přání i obavy. Proto jsou sociální sítě vhodné hlavně k utužování loajality a k získávání zpětné vazby, která se využije při zlepšování zákaznického servisu. Klasická neosobní prodejní ,masírka‘ přes Facebook zákazníky jen odradí,“ uzavřel Martin Veselka, viceprezident společnosti Genesys.

Štítky: 

Podobné články

Genesys propojen s Lync

23. 1. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Genesys)
Společnost Genesys integrovala komunikační platformu Microsoft Lync se svým řešením péče o zákazníky. Integrace vytváří kombinovanou komunikační platformu, díky níž mohou firmy propojit a sjednotit komunikaci uvnitř celé firmy s centrem péče o zákazníky (call centrem). Čtěte více
Martin Veselka, víceprezident prodeje společnosti Genesys

Genesys: Martin Veselka

12. 10. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Genesys)
Martin Veselka (40 let) nastoupil do společnosti Genesys na pozici viceprezidenta prodeje pro region středovýchodní Evropy a Blízkého východu (CEEME). Do jeho kompetence nyní spadají veškeré obchodní aktivity v tomto regionu. Na vrcholovou manažerskou pozici přichází ze společnosti Nuance, v níž působil tři roky jako regionální obchodní manažer. Čtěte více