Žádejte zákazníky, aby psali recenze o nákupu u vás
„Ve srovnání s rokem 2009 výrazně klesá počet lidí, pro které nejsou recenze e-shopů a hodnocení ostatních nakupujících nijak důležité. V současné době recenze nesleduje pouze necelá desetina nakupujících,“ řekla Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz a dodala: „Pro zbylých 90 procent je čtení hodnocení jedním z nejdůležitějších vodítek pro nákup na internetu.“
Zároveň roste počet nakupujících, kteří hodnocení sami píšou. „Pokud jsou nakupující přímo vyzváni, recenzi napíše téměř 60 procent z nich,“ uvedl Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz, na kterém recenze ověřených zákazníků mimo jiné pomáhají odhalovat případné podezřelé prodejce.
Celkově své zkušenosti s nákupem sděluje až 81 procent nakupujících, v roce 2009 to bylo 73 procent. „Na Slovensku hodnocení píše zatím pouze 69 procent, očekáváme však, že podobně jako v ČR dojde ke zvyšování tohoto podílu,“ dodal Kamil Demuth.
ČR | SR | ||
2011 | 2009 | 2011 | |
Vyhledáváte recenze obchodu nebo hodnocení prodejce před nákupem? | |||
Ano, vždy si před nákupem recenze nebo hodnocení najdu. | 43% | 30% | 42% |
Ano, jen v případě, že obchod nebo prodejce neznám. | 48% | 56% | 47% |
Ne, recenze pro mě nejsou důležité. | 9% | 14% | 11% |
Hodnotíte po nákupu prodejce nebo e-shop, ve kterém jste nakoupil/a? | |||
Ano, ale jen v případě, že z nákupu mám negativní zkušenost. | 6% | 8% | 8% |
Ano, ale jen v případě, že z nákupu mám pozitivní zkušenost. | 5% | 7% | 6% |
Ano, ale jen pokud jsem k tomu přímo vyzván. | 57% | 40% | 44% |
Ano, hodnotím pokaždé. | 13% | 18% | 11% |
Ne, hodnocení po nákupu nepíšu vůbec. | 19% | 27% | 31% |
Doporučujete přátelům zboží nebo e-shop? | |||
Ano, když něco nakoupím, hned o tom napíšu. | 7% | 8% | 9% |
Spíše ano, pomůže jim to v rozhodování. | 52% | 50% | 55% |
Spíše ne, mluvím jen o vysloveně dobrých nebo špatných nákupech. | 30% | 31% | 26% |
Ne, do toho, co nakupuji, nikomu nic není. | 11% | 10% | 10% |