IT v krizi a jeho rozvoj po krizi
Agentura CzechInvest uspořádala diskuzní setkání s firmami z oblasti
IT, analytickými agenturami, a právnickou firmou CMS Cameron McKenna na téma,
jak „podržet“ IT v současné době tak, aby tento obor neztratil dech,
až krize povolí – aby se firmy podnikající v této oblasti mohly opět
bez problémů rozjet.
Lenka Civínová z agentury CzechInvest prezentovala možnosti dotací,
zaměřených především na podporu vývoje nového softwaru a zlepšení
stávajícího softwaru. Minimální investice do dlouhodobého hmotného a
nehmotného majetku využívaného pro účely projektu je odstupňována
škálou 0,5 mil. Kč, 1 mil. Kč a 3 mil. Kč podle velikosti podniku
(malý, střední, velký), dotace mohou činit 1,5 až 80 mil. Kč, a lze
vybrat z variant investice do dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku
nebo (nelze kombinovat) do hrubé mzdy nových zaměstnanců včetně povinných
odvodů. Vyhlášení druhé výzvy běží od 15. 1. 2009, příjem
registračních žádostí běží od 2. 3. 2009 do 2. 10. 2009, příjem
plných žádostí běží od 1. 5. 2009 do 15. 1. 2010 a nejzazší datum
ukončení projektu je 15. 1. 2013. Plánovaná dotace pro druhou výzvu
činí 2 mld. Kč. Aktivitami, které nejsou podporovány, jsou centrum pro
návrh a implementaci IS/ICT a centrum zákaznické podpory. Více informací
poskytne Lenka Civínová, lenka.civinova@czechinvest.org,
+420–296 342 518.
Globální grant EDUCA je zase zaměřen na vzdělávání. Prvním je
specifické pro uplatnění zaměstnance na současnou nebo budoucí pozici
u podnikatelského subjektu, který je předmětem podpory. Druhým je
všeobecné, kdy se poskytují kvalifikace, které jsou přenositelné i do
ostatních podniků či oborů. Mezi nepodporované aktivity patří jazykové
vzdělávání obecného charakteru, školení obecných počítačových
dovedností a školení do tzv. měkkých dovedností, kam spadají například
prezentační dovednosti, komunikační dovednosti, techniky vyjednávání,
projektový management apod. Vyhlášení první výzvy proběhlo 2. 6. 2009,
příjem žádostí poběží od 1. 7. 2009, příjem žádostí bude ukončen
30. 9. 2009 a vyhlášení výsledků hodnocení bude do čtyř měsíců od
ukončení příjmu žádosti o podporu. Malé podniky mohou získat až 45 %,
střední do 35 % a ostatní (velké) podniky do 25 % celkových uznatelných
nákladů. Podpora „de minimis“ může činit až 100 %, a to
v případě, že žadatel se nepodílí na spolufinancování. Výše podpory
na projekt – minimální 500 tis. Kč a maximální 8 mil. Kč. Více Marek
Vlach, marek.vlach@czechinvest.org,
+420–296 342 815.
Richard Baček z právnické společnosti CMS Cameron McKenna pohovořil
o změně insolvenčního zákona (v době konání konference byl
v Senátu), projednávaných bodů má být celkem třináct, ž čehož šest
jsou dočasná opatření a sedm trvalá. Zákon má platit od 31. 12. 2011.
Mezi časově omezená opatření patří například odložení splatnosti
splátek sociálního pojištění v době moratoria, nezahrnutí úrokového
výnosu do základu daně, omezení věřitelů v možnosti jednostranně
započítávat pohledávky, předlužení není důvodem pro povnnost dlužníka
povinnost podat na sebe insolvenční návrh. Do časově neomezených
opatření patří možnost upravit výši splátek při oddlužení,
oddlužení formou splátkového kalendáře, zrušení soudního poplatku za
návrh na moratorium, selekce povinnosti využívat znalecké posudky, dlužník
a věřitelé mohou navrhnout osobu správce již v předloženém
reorganizačním týmu, insolvenci v koncernu bude řešit jeden soudce a jeden
správce, další organizační opatření justice (přehled zpeněžení
apod.). Richard Baček zároveň varoval, že subjekty, vymáhající
pohledávky, si musejí dobře spočítat, kolik pohledávka činí, jinak se
vystaví možnosti sankcí. Dále pohovořil o hospodářských
soutěžích – usnadnění fúze firem v krizi (rychlé rozhodnutí
o povolení výjimky ze zákazu uskutečnění spojení – do 10 dnů od
podání úplného návrhu) a detailnější úprava přednotifikačních
kontaktů. Koncept obrany společnosti v hospodářských potížích se zase
týká ukončení činnosti spojením nabývaného soutěžitele apod. Evropská
komise přitom má posuzovat některé typy veřejné podpory jednodušším
řízením a vydala aktualizovaná metodika o posuzování z ekonomického
hlediska slučitelnosti veřejné podpory – tzv balancing test, tj.
porovnání pozitivních a negativních aspektů podpory. Zmínil se také
o tzv. „best practices code“ veřejné podpory, které EK vydala, tj. zda a
kdy je veřejná podpora žádoucí a kdy nikoliv, aby se například nemusela
vracet. Pohovořil také o racionalizaci pracovních zdrojů, tj. že
sínžení úvazku a mzdy, převedení na jinou práci apod., je třeba
dohodnout písemně, případně stanoveno zákonem. Za překážky na straně
zaměstnavatele lze považovat prostoje způsobené poruchou (80 %
průměrného výdělku), přerušení práce povětrnostními vlivy a
živelními událostmi apod. (60 % průměrného výdělku). Jinak zaměstnanci
náleží 100 % průměrného výdělku, avšak je-li dohoda s odbory, pak se
dá snížit až na 60 %, případně po dohodě s Úřadem práce snížit
až na dobu jednoho roku. Zrušení pracovního poměru také není jednoduché,
i když jde o závazek na dobu určitou, který je „rolován“ kupředu.
Při odstupném je zapotřebí ohlídat sociální a zdravotní pojištění
apod. Za hromadné propouštění se považuje například v podniku o 20 až
100 zaměstnancích propuštění deseti z nich v průběhu 30 dnů. Více
Richard Baček, Cameron KcKenna, richard.bacek@cms-cmck.com,
+420–296 798 834.
Michal Zálešák z CzechInvestu představil strategickou výzkumnou agendu a
definice dalšího rozvoje IT v ČR, implementační akční plán – seznam
konkrétních opatření. Iniciátorem je Czech ICT Aliance, partnery jsou
ČSSI, VŠE, Ness Logos a další firmy, členství pro firmy a školy je
bezplatné a výše dotace je pět milionů korun. Mezi možnosti spolupráce
patří podílení se na definici a uskutečnění dotačních projektů,
bezplatná účast na akcích, na něž se získá dotace, přístup na akce
pořádané platformou, k analýzám a výzkumům v oblasti IT služeb,
účast na marketingových projektech, dotovaných z prostředků EU a možnost
přednášet na akcích. Co se týče marketingu, zde půjde o koordinaci
spolupráce s agenturou CzechInvest a s ministerstvy na podporu IT služeb,
propagaci programu ICT v podnicích, bezplatná propagace řešení firem, na
která mohou firmy získat dotaci, prezentace pouze řešení členů platformy,
spuštění do další výzvy, související direct marketing na svazy a
potenciální žadatele. Průzkumy mají hledat základní trendy a řešení
současných technologických a organizačních problémů spojených
s vývojem a dodávkou IT služeb, témata průzkumů definují členové a
mohou se na nich podílet. CzechInvest se zároveň snaží podpořit české
firmy na zahraničních trzích, ať už jde o marketingové projekty na
podporu IT služeb (Gartner ITxpo nebo Systems), analýzu zahraničních trendů
rozvoje IT služeb v zemích EU, direct marketing v zahraničí, obchodní
mise do zahraničí s Czech ICT Aliance (definuje priority), generování a
sdílení zahraničních poptávek do tendrů veřejné správy ze zemí EU
i poptávky soukromých firem. Dotace na školení (mimo Prahu) činí 65 mil.
Kč, dotace na marketing v USA získala Czech ICT Aliance a ohledně dotace na
marketing se očekává otevření vhodného programu.
Více na www.czechict.cz, www.dotacenait.cz, www.platformaITS.cz a Michal Zálešák,
vedoucí projektu Technologická platforma pro IT služby, info@czechict.cz,
+420–608 112 333.
Po první panelové diskuzi na téma „Jak bojovat s krizí v IT, aneb IT
jako nástroj boje s krizí.
Po přestávce pohovořili zástupci IT Systems o rozvoji IT trhu v ČR
z pohledu české IT firmy a IBM o rozvoji IT trhu v ČR z pohledu
mezinárodní IT firmy.
Druhá panelová diskuze na závěr proběhla na téma „Jaký bude vývoj
českého IT po krizi“.