Znáte 200 nejčastěji používaných hesel v České republice?

27. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: NordPass )
Podle průzkumu společnosti NordPass pro roku 2021 je v České republice nejoblíbenějším heslem 123456. Kromě ČR je nejoblíbenějším heslem celkem ve 43 z 50 analyzovaných zemí a také nejoblíbenějším heslem celosvětově. Která další hesla žebříčku dominují?

Letos zveřejněný výzkum společnosti obsahuje nejen 200 nejpoužívanějších hesel na světě, ale také 200 nejpoužívanějších hesel z 50 různých zemí. Kromě toho mohou čtenáři prozkoumat také nejčastější hesla mezi různými pohlavími ve všech zkoumaných zemích.

Toto je 20 nejčastějších hesel v České republice:

  1. 123456
  2. 12345
  3. 123456789
  4. password
  5. qwerty
  6. martin
  7. heslo
  8. 111111
  9. 12345678
  10. 654321
  11. 123123
  12. maminka
  13. 1234
  14. 1234567
  15. michal
  16. milacek
  17. monika
  18. sparta
  19. veronika
  20. slunicko

Hesla na dalších místech si můžete prohlédnout zde.

Česká republika je vystavena vysokému riziku kybernetické kriminality

Výzkumníci také vytvořili index rizika, v němž jsou země rozděleny do tří stupňů: nízké, průměrné a vysoké riziko. Index byl vytvořen podle počtu uniklých hesel na obyvatele.

Podle tohoto průzkumu je Česká republika druhou zemí v pořadí – vykazuje jeden z nejvyšších počtů uniklých hesel na obyvatele (6,2).

Trendy a rozdíly mezi zeměmi a pohlavími

Celkově má český žebříček hesel podobné trendy jako řada dalších zemí.

  1. Snadné číselné kombinace, jako jenapříklad vítězná kombinace „123456“, jsou oblíbené všude na světě. „123456“ nylo dokonce nejoblíbenějším heslem ve 43 z 50 analyzovaných zemí a ani ve zbývajících sedmi zemích se nejoblíbenější hesla příliš nelišila. V Indii bylo nejoblíbenějším heslem slovo „password“, v Indonésii „12345“, v Japonsku „password“, v Portugalsku „12345“, ve Španělsku „12345“, v Thajsku „12345“ a na Ukrajině „qwerty“.
  1. „Qwerty“ a jeho varianty nebo lokalizované verze qwerty (například „azerty“ ve francouzsky mluvících zemích) jsou také oblíbené ve všech analyzovaných zemích, včetně České republiky.
  1. V českém žebříčku se například hodně používala pozitivní a laskavá slova: „maminka“, „pusinka“, „sluníčko“, „miláček“, „beruška“ apod. Zajímavé je, že tato slova častěji používaly ženy.
  1. Hodně byla využívána i jména – v žebříčku žen převažovala hlavně ženská jména, u mužů zase mužská, takže lze předpokládat, že lidé mají tendenci používat jako hesla svá vlastní jména. Mezi ženami bylo nejoblíbenější jméno „veronika“ a mezi muži „martin“.
  1. Poměrně oblíbená byla také hesla související se sportem, například „sparta“ byla 18. nejčastějším heslem v českém žebříčku. Jedná se o celosvětově rozšířený trend – jako hesla byla používána řada místních fotbalových týmů. Například „colocolo“ v Chile, „nacional“ v Brazílii, „marseille“ ve Francii, „schalke04“ v Německu, „olympiakos“ v Řecku a mnoho dalších.

Slabá hesla – globální problém

Výzkum společnosti NordPass také ukazuje, jak slabá jsou nejčastěji používaná hesla, a udává dobu, kterou by hacker potřeboval k prolomení tohoto hesla. Přestože je ukazatel „Doba k prolomení“ orientační a závisí na různých technologických aspektech, je dobrým orientačním bodem pro zjištění, jak slabá tato hesla jsou. Celkově lze v České republice prolomit 92 hesel z 200 za méně než jednu sekundu. To je 46 %, zatímco celosvětově tento podíl dosahuje 84,5 %.

„Hesla jsou bohužel stále slabší a lidé stále nedodržují správnou hygienu hesel“ uvádí Jonas Karklys, generální ředitel společnosti NordPass. „Je důležité si uvědomit, že hesla jsou vstupní branou do našeho digitálního života, a protože trávíme stále více času online, je nesmírně důležité se lépe starat o svou kybernetickou bezpečnost.“

Metodika: Žebříček hesel byl sestaven ve spolupráci s nezávislými výzkumníky, kteří se specializují na výzkum kybernetických bezpečnostních incidentů. Ti vyhodnotili databázi o velikosti 4 TB.

Výzkumníci rozdělili data do různých vertikál, což jim umožnilo provést statistickou analýzu podle zemí a pohlaví.

Pokud jde o genderovou vertikálu, zkoumané údaje byly klasifikovány podle pohlaví pouze tehdy, pokud obsahovaly genderový klíč. Pokud zkoumaná data klíč neobsahovala, byla klasifikována jako „neznámá“.

Celý výzkum si můžete prohlédnout zde.

Štítky: 

Podobné články

Petr Mojžíš, Security Architect ve společnosti ANECT

Co je bezpečnostní hardening a jak na něj?

22. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ANECT)
Při koupi nového zařízení, softwaru nebo cloudové služby očekáváte, že budou standardně zabezpečené. Bohužel však platí opak. Abyste dosáhli maximální úrovně zabezpečení, musíte vše, co zavádíte, krok za krokem konfigurovat tak, aby to odpovídalo vašemu prostředí. Čtěte více

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více