Změnu jako příležitost vidí 93 % firem
Když byli účastníci průzkumu požádáni, aby ze seznamu vybrali tři tržní nebo sociální změny, které mají největší vliv na jejich podnikání, 68 % respondentů z celého světa uvedlo, že vůbec největší vliv na jejich podnikání má v současnosti změna poptávky zákazníků. Představitelé vrcholového managementu jsou považováni za druhý nejvlivnější faktor ve 37 % případů, dalším faktorem je dostupnost zboží a služeb (29 %).
Průzkum rovněž odhalil rozdílnost názorů u respondentů v různých částech světa a z různých průmyslových odvětví, pokud jde o faktory, které mají zásadní vliv na změnu. Hlavní zjištění:
- V Číně jsou představitelé vrcholového managementu považováni za velmi vlivný faktor (v 65 % případů, zatímco globálně pouze v 37 %), na opačné straně pak stojí nedostatek vnímaného vlivu chování zaměstnanců a mezinárodních i místních zákonných omezení a nařízení (11 %, resp. 6 %, v porovnání s průměrnými globálními hodnotami 21 %, resp. 20 %).
- Pokročilé technologie jsou považovány za velmi vlivný faktor v Německu (44 %) a Číně (42 %), zatímco průměrná globální hodnota činí 25 %.
- Země Beneluxu a Norsko jsou částí světa, kde chování zaměstnanců v podnicích vykazuje největší výkyvy, a sice celých 44 % v obou zemích v porovnání s globálním průměrem 28 %. Naproti tomu vliv místních zákonů a nařízení i změn vlády je zde jen nepatrný, ve Švédsku, Norsku a Dánsku změny vlády ovlivňují firmy v průměru pouze z 11 % a místní zákony pak v 7 % případů.
- Mezi všemi dotazovanými zeměmi Brazílie uvedla, že změny místní vlády a místní zákony a nařízení mají v 81 % případů výrazný vliv na změny, globální průměr přitom činí 38 %. To je v přímém kontrastu s Německem, kde změny vlády a místní zákony považují za významné faktory jen ve 2 % případů.
- Britské podniky věnují více pozornosti změnám v dostupnosti zboží a služeb (v průměru 51 %), přičemž globální průměr je 29 %.
- Respondenti ve Francii si více než kde jinde všímají fúzí a akvizic (41 %), což je dvakrát více než globální průměr (20 %)
- Španělsko je unikátní v tom, že považuje pracovníky vrcholového managementu za stejně vlivný faktor jako zákaznickou poptávku, obě kategorie totiž získaly shodně 59 %.
- Respondenti v Severní Americe přikládají větší význam změnám vlády (průměrně 37 %), zatímco globální průměr činí jen 18 %.
Rovněž jsou zde patrné výraznější názorové odchylky mezi jednotlivými průmyslovými odvětvími. Vliv dostupnosti zboží a služeb není ve stavebnictví považován za stejně zásadní jako ve výrobě a maloobchodu (22 %, resp. 41 % a 45 %). Ve stavebnictví jsou však změny vlády považovány za významnější faktor než v maloobchodu a výrobě (26 % ve srovnání s 9 % a 7 %). Role pokročilých technologií je patrná ve výrobním sektoru, kde je respondenti označili za druhý nejdůležitější faktor ovlivňující změnu podnikání. Na opačném konci spektra se ve výrobním sektoru nacházejí senior manažeři (pouze ve čtyřech procentech označeni jako klíčový stimul), ve stavebnictví a maloobchodu dosahuje hodnota 20 %.
Mark Boulton, CMO společnosti IFS, uvedl: „ Ve společnosti IFS se detailně zabýváme příčinami a vlivy na změny v obchodních činnostech. Získáváme tak jistotu, že naše technologie a zkušenosti z průmyslu jsou neustále o krok napřed a vedeme své zákazníky ke správným rozhodnutím. Díky výsledkům tohoto zákaznického průzkumu budeme moci uzpůsobit podporu na míru jednotlivým průmyslovým odvětvím a jednotlivým zákazníkům. Nikdo nedokáže předpovědět budoucnost, podniky se však díky přijetí této skutečnosti mohou připravit, být agilnější a mohou využívat nový obchodní potenciál, který změna často skýtá.“