Výměna nevhodné EET pokladny do tří měsíců čeká až 10 000 podniků
Podle odhadů pokladního systému Storyous by v následujících třech měsících mohlo vyměnit svého dodavatele EET pokladny až 10 000 podniků - což je zhruba šestina všech, kteří spadají do první vlny evidence. Dalších třetina tak učiní do 12 měsíců. Týkat by se to mělo především gastronomického segmentu, kde ke změnám dodavatelů na poslední chvíli dochází již nyní. Nejvíce jich lze očekávat nejen v prosinci, ale také lednu a únoru.
Hlavním důvodem je především časový stres, v jakém provozovatelé uzavřeli nepříliš výhodné smlouvy, nejasné podmínky, které ve výsledku zvolené řešení prodraží nebo nezkušenost a neznalost konkurenčních řešení, se kterými se provozovatelé teprve nyní seznamují. Velký podíl na tom však mají i sami poskytovatelé EET služeb - na sociálních sítích konkrétních dodavatelů lze již nyní dohledat celou řadu stížností na nefunkční řešení. Rozvázat smlouvu však nemusí být jednoduché (například u řešení, která kromě kasy nabídla také internet nebo slevu na něj), závisí to vždy na podmínkách konkrétního dodavatele a je třeba počítat se stornopoplatky.
„Podnikatelé teprve při testování EET pokladen v reálném provozu zjišťují závažné nedostatky. Zejména v gastronomii, kdy je při obsluze hostů důležitý čas, si začínají uvědomovat limity neergonomického softwaru nebo neznačkového hardwaru. Je zkrátka velký rozdíl, jestli hosta odbavíte na jedno anebo pět ťuknutí,” uvedlPetr Filipec ze Storyous. „Taková kasa pak může ve vánoční špičce stát opravdovou pohromou pro chod restaurace. Druhou kapitolou jsou pak dodavatelé, kteří přecenili své síly a nebyli schopni pokladny plně převést do EET módu. Ti mohou ve výsledku přivést své klienty do doslova existenčních problémů.”
Hlavní důvody, proč podniky mění EET pokladny
Pokladna by měla umět EET, ale neumí
Zní to jako špatný vtip, ale skutečně se najdou i takoví dodavatelé, kteří prodávají EET pokladny, které však neumí komunikovat se servery finanční správy. Vývojáři řešení podcenili převedení softwaru pokladny do ostrého režimu a soustředili se především na získání zákazníků. Ti jsou teď právem nervózní, neboť dva týdny před startem nemají i přes investované peníze jistotu, že budou zákonnou povinnost plnit.
Výběr nevýhodného řešení "pod tlakem"
Čas hrál do karet obchodníkům jednotlivých výrobců a dodavatelů pokladen. Část podnikatelů se kvůli strachu, že EET nestihnou, nechala přemluvit k nákupu kasy, která však není tak výhodná, jak se na první pohled zdálo. Teprve s ostrým provozem si uvědomují, že nesplní limity transakcí pro dosažení nulového tarifu anebo že slíbená sleva na internet při nákupu kasy není zas tak výhodná. Proto se rozhodli najít vhodnější řešení, než bude zákon v platnosti.
Neznačkový hardware
Mnoho provozovatelů dokázalo svou tabletovou kasu poškodit již během testovacího provozu. Někteří dodavatelé kvůli tlaku na cenu dodávají nejlevnější neznačkový hardware a to se pak projeví při jeho používání. Kasy mají špatnou odezvu, fantomové dotyky a fyzicky nevydrží skoro nic. V kombinaci s roční zárukou je to nebezpečný mix.
Špatná ergonomie řešení
Zejména gastonomická zařízení mají na chod pokladny specifické nároky - důležitá je jednoduchost obsluhy, aby nebylo nutné složitě zaškolovat personál, ale především rychlost, s jakou lze obsloužit hosty. To velká část dodavatelů, kteří nabízí univerzální kasy pro všechny obory, nedokáže splnit. Restauratéři a hostinští si díky zkušebnímu provozu alespoň uvědomili, co chtějí a začali hledat lepší alternativy - za stejné peníze totiž mohou dostat pokladnu, která neumí skoro nic a pokladní systém, který zajistí i skladové hospodářství.