Virtuální realita a byznys
Ve virtuální realitě nejsme omezováni limity skutečného světa, platí zde jiná pravidla – můžete se přesouvat z místa na místo a napříč časem jen mrknutím oka a prohlížet si objekty a místa, které bychom v reálném životě nespatřili. O zpopularizování této technologie se postaral zejména zábavní a herní průmysl, ale virtuální realita a rozšířená realita jsou také mocné nástroje podnikání. Pojďte prozkoumat ty nejzajímavější způsoby použití virtuální reality a možnosti, kudy se může ubírat v budoucnosti.
Dopad na všechny oblasti podnikání
V posledních třech letech se o novou vlnu zájmu o virtuální realitu zasadily zejména čtyři společnosti – HTC, Sony, Oculus VR a Samsung, které se zaměřily na dostupné systémy pro koncové uživatele a nabídly jim několik headsetů. Díky tomu zajistily, že se virtuální realita dostala do povědomí koncových uživatelů. Předpokládá se, že obchodní potenciál VR bude brzy masově využíván a dalece přesáhne její zábavní využití. Podle průzkumu společnosti Tractica přesáhnou do roku 2021 výdaje na komerční VR technologie devět miliard dolarů.
Veškeré činnosti a procesy, které provádíme v souvislosti s obchodními aktivitami (zákaznický servis, marketing, účetnictví, HR, výroba…) lze simulovat ve virtuální realitě. Když to zjednodušíme, lze úkoly, které můžeme ve VR provádět, rozdělit na dvě skupiny, jde buď o trenažér, nebo simulaci.
- Trenažér
Pro účely tréninku virtuální realita nabízí možnost uměle vytvořit jakoukoliv situaci. Rostoucí úroveň grafiky přináší dosud nebývalý fotorealismus a dokáže mozek ošálit tak, že do jisté míry uvěří, že to, co vidí, je skutečné. Díky tomu lze sledovat, jak uživatel na některé podněty reaguje, jak se chová a tyto poznatky lze dále vyhodnocovat a učit se z nich. Skvělý příklad, jak takový VR trenažér vypadá, je Oculus VirtualSpeech, což je VR aplikace pomáhající zlepšit obchodní dovednosti a obsahuje například virtuální přípravy na pohovor, uživatel si může vyzkoušet prezentaci před velkým publikem a další, a to vše v realisticky vyhlížejícím prostředí. Simulace Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.
- Simulace
Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.
Design a prototypování
Možnosti virtuální reality jsou skvěle využitelné ve výrobním průmyslu, kde VR umožňuje simulovat a testovat jakékoliv výrobní procesy, mechanismy i produkty. Lze připravit testy, které ověří spolehlivost a fungování výrobku za jakýchkoliv podmínek, a to mnohem efektivněji, rychleji a bezpečněji, než je běžnou praxí. Pochopitelně je zapotřebí počítat s pořizovacími i provozními náklady na VR systém a jeho obsluhu, ale to pravděpodobně do budoucna změní prodejní model VR-as-aservice, který je v současné době zajímavou obchodní příležitostí.
Úspora a nové možnosti
Využitím VR se dají ve výrobním průmyslu ušetřit miliony, protože už není zapotřebí vytvářet plnohodnotné a funkční prototypy různých produktů – vše je možné nasimulovat. Výsledek je natolik přesvědčivý, že se VR používá pro designování a prototypování i v leteckém průmyslu, přičemž Boeing i Airbus používají simulovaná digitální prostředí k návrhu a testování nových funkcí a modelů opravdu ve velkém.