Více než čtvrtina firem zakázala používání generativní umělé inteligence

7. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco systems)
I když rozvoj nástrojů a možností generativní umělé inteligence (GenAI) budí všeobecné nadšení, ve firemním prostředí je přístup k jejímu nasazení opatrný. Podle studie společnosti Cisco firmy kvůli obavám ze zneužití osobních údajů nebo z úniku citlivých informací využití GenAI limitují. Více než čtvrtina z nich její nasazení dokonce úplně zakázala.

Mezi hlavní obavy podniky zařadily ohrožení právních předpisů a práv duševního vlastnictví organizace (69 %) a riziko vyzrazení citlivých informací veřejnosti nebo konkurenci (68 %). Většina dotázaných firem přitom zároveň přiznala, že kvůli těmto obavám GenAI kontroluje a její užívání limituje: 63 % respondentů zavedlo omezení pro zadávání dat, 61 % firem omezilo, které nástroje GenAI mohou zaměstnanci používat, a 27 % společností uvedlo, že jejich organizace prozatím aplikace GenAI zcela zakázala.

Současně už firmy ve výzkumu připustily, že jejich zaměstnanci do nástrojů GenAI zadávali problematická data, včetně informací o zaměstnancích (45 % dotázaných) nebo neveřejných informací o společnosti (48 % dotázaných).

„Organizace vnímají GenAI jako zásadně odlišnou technologii s novými výzvami. Více než 90 % respondentů se domnívá, že GenAI vyžaduje nové techniky správy dat a rizik, protože na tom závisí zachování důvěry zákazníků,“ uvedl bezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl.

Ochrana soukromí je dobrou investicí

Důležitost zabezpečení dat a ochrany soukromí je patrná z nárůstu výdajů organizací na ochranu soukromí. Za posledních pět let se výdaje firem na ochranu soukromí více než zdvojnásobily. Vysoké procento (95 %) respondentů přitom uvedlo, že výdaje v oblasti ochrany soukromí začaly přinášet reálné ekonomické výsledky. Výnosy z podobných investic jsou podle dotazovaných 1,6× vyšší než náklady.

Studie ovšem odhalila až propastný rozdíl mezi tím, jak si opatření k ochraně soukromí zákazníků vykládají firmy, a tím, co očekávají přímo spotřebitelé.

Tak například pro spotřebitele je v oblasti ochrany jejich údajů imperativem transparentnost. Tedy přístup k jasným a srozumitelným informacím o tom, jak je s jejich daty nakládáno. Zákazníci se bojí hlavně toho, aby údaje, které poskytnou, nebyly dále prodávány pro marketingové účely. Podniky naopak jako své hlavní priority uvedly dodržování zákonů o ochraně osobních údajů (25 %) a zamezení úniku dat (23 %). „Ochrana osobních údajů je neoddělitelně spjata s důvěrou a loajalitou zákazníků. Ještě více to platí v éře umělé inteligence, kdy se 94 % respondentů domnívá, že jejich zákazníci by u nich nenakupovali, pokud by nedostatečně chránili data,“ uzavřel Habrcetl.

Cisco v 2024 Data Privacy Benchmark Study čerpala z odpovědí více než 2 600 bezpečnostních expertů z firem ve 12 zemích celého světa.

Štítky: 

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více