Většina firem v Česku není připravena na evropskou regulaci ochrany osobních údajů
Řada firem navíc půjde regulaci již během dvouletého přechodného období naproti. Pro firmy jde o ideální příležitost, jak vylepšit zabezpečení proti úniku dat na úroveň požadovanou EU, které dle výzkumu Safetica dosud schází 58 % firem.
Až 60 % českých firem z výzkumu Safetica zatím však nemá dostatek konkrétních informací o společné evropské regulaci ochrany osobních údajů. Valná většina z nich přitom osobní údaje, například data svých zaměstnanců, zpracovává. Až 69 % firem neví o chystaném opatření najmout inspektora ochrany osobních údajů ve firmách nad 250 zaměstnanců. O možnostech podání stížností u národního regulátora pak neví shodných 69 % respondentů výzkumu Safetica. Tyto stížnosti mohou být podány proti prohřeškům při zpracování osobních údajů, a to i když jsou zpracovány kdekoliv jinde v EU.
K nové regulaci EU přistupuje zejména proto, že stará úprava pochází ještě z roku 1995. „V roce 1995 ztratit například osobní údaje zákazníků znamenalo předat někomu fyzicky třeba i několikakilovou složku papírů. V dnešní době jde o jeden klik myší, který můžete udělat úmyslně nebo také nedopatřením,“ připomenul Jakub Mahdal, ředitel společnosti Safetica.
Dvouleté přechodné období do plné platnosti těchto opatření ovšem podle 66 % dotázaných není postačující pro update softwarových a jiných mechanismů pro ochranu dat ve firmách. „Je pravda, že české firmy v softwarových nástrojích pro prevenci úniku dat pokulhávají. Nicméně je dobré podívat se na to, jak citlivě spotřebitelé vnímají nakládání s jejich daty uvnitř firem. Téma ochrany digitálních dat je tedy mnohem víc než právní otázka. Jde především o posílení konkurenceschopnosti firmy v tržním prostředí,“ dodal Jakub Mahdal.