Velkoformátový tisk získává na popularitě i mezi běžnými uživateli
Na naše otázky odpovídali Josef Váňa, product business developer LFP ve společnosti Canon, Slávek Gross, commercial & industrial printing manager ve společnosti Epson CZ & SK, a Roman Klimek, HP large format printing DesignJet business manager CEE v HP Inc.
Zájemců o tisk na větší formáty stále přibývá
„Tiskárny se stávají stále cenově dostupnější a z toho důvodu si je pořizuje stále větší počet zákazníků třeba i z řad hobby uživatelů, kteří si doma tisknou například interiérový design z vlastních fotografií či grafik. Tiskárnu ve formátu A1 si dnes zákazník může pořídit už za pár tisíc a díky neustále rostoucí kvalitě tisku s ní dokáže vytvořit celou řadu nejrůznějších věcí,“ poznamenal Slávek Gross z Epsonu.
Rostoucí zájem o tisk na větší formáty, než je A3, potvrdil také Josef Váňa z Canonu, který dodal, že se tak děje hlavně díky dostupnosti technologií, které tak dokáže v kombinaci s dalšími vlastnostmi velkoformátových tiskáren pro svoje projekty využít téměř každý. „Laicky řečeno, roste potřeba velkoformátového tisku i v nekomerční sféře a je běžné, že si dnes lidé sami dokážou vytisknout velkolepé pozvánky, plakáty, fotky apod. Trendem je tedy obecně popularizace velkoformátového tisku mezi širokou veřejností,“ vysvětlil Váňa.
Velkoformátové tiskárny se uplatní napříč segmenty
„Velkoplošné tiskárny se používají v mnoha segmentech včetně reklamní a produkční grafiky, kde jsou našimi zákazníky producenti tisku od nejmenších po velké poskytovatele tisku. Společnost HP zároveň dominuje v oblasti tisku technické dokumentace, kde máme většinový podíl na trhu, v závislosti na segmentu. Důležitými uživateli jsou projektanti, architekti, konstruktéři, kteří tisknou projekční dokumentaci či technické výkresy, a copy centra,“ uvedl zástupce HP Inc.
Váňa z Canonu dodal, že nasazení velkoformátových tiskáren se postupně rozšiřuje i mimo obory, kde jsme se s nimi mohli tradičně setkávat v minulosti, a poodhalil další cílové segmenty: „Můžeme začít u projekčních a architektonických kanceláří a pokračovat můžeme v planografiích, copyshopech… Zmínit lze časté využití u profesionálních fotografů, marketingových agentur, grafiků apod. A můžeme pokračovat k těm 'rozrůstajícím se', jako je segment HoReCa, spolky či sportovní kluby, muzea a galerie, osvětová a kulturní střediska, supermarkety a jiné. A konečně se dostáváme i jednotlivcům, kteří využijí naše stroje na home officu či pro svoje soukromé projekty a potřeby.“
„Trh velkoplošného tisku je rozmanitý a široký, ale nejvíce poslední dobou roste potisk textilu a UV tisk, kde digitální tisk stále více nahrazuje tradiční analogové technologie,“ upozornil na zajímavý vývoj také Gross z Epsonu.
Klíčové produkty
Slávek Gross upozornil na fakt, že Epson je v řadě segmentů lídrem trhu, a vyzdvihl např. ecosolventní tiskárnu Surecolor S 80610, která je nejprodávanějším produktem již mnoho let a brzy se dočká svého nástupce. „Rád bych také zmínil naše stroje pro potisk textilu Surecolor F9400H, které slaví velký úspěch na poli sublimačního tisku a DTG tiskárnu Surecolor F3000, která změnila trh s tzv. tričkostroji, a to zejména díky své vysoké produktivitě, výtečné kvalitě tisku a nízkým provozním nákladům,“ zmínil Gross.
Canon nabízí podle Váni dvě základní linie velkoformátového tisku, které jsou dále rozšířeny i o některé další, jež však patří do jiného produktového portfolia:
- První linií je oblast LFP, tedy LARGE FORMAT PRINTERS, kam patří produkty řady imagePROGRAF (TC, TM, TX, TZ, PRO, GP). Jde o inkoustové tiskárny, které lze z větší části kombinovat i se scannery, a lze je tak využívat jako multifunkce.
- Druhou linií je oblast TDS, tedy TECHNICAL DOCUMENTATION SYSTEMS, kam řadíme produkty PlotWave a ColorWave. Jde o produkční laserové velkoformátové tiskárny, které lze kombinovat kromě scannerů také s online skládačkami určenými typicky pro sklad technických výkresů.
Rozsáhlým produktovým portfoliem disponuje také HP, které tak pokrývá různé potřeby a aplikace:
- Tiskárny řady HP Latex: jsou ideální pro aplikace, jako grafika na vozidlech, vinyl grafika, bannery, nápisy, jemné dekory a dekorace nebo rolety. HP Latex Print and Cut Plus řešení nabízí rychlý tisk s možností okamžitého řezání nebo laminace, což se hodí pro produkci samolepek a polepů.
- Technické tiskárny HP PageWide XL: technické výkresy, GIS, mapy, CAD a dočasné plakáty, s rychlostí tisku až 30 A1 za minutu. Tiskárny HP PageWide XL nabízejí rychlé dodací lhůty a možnost zpracování celých projektů s krátkou čekací dobou.
- Grafické tiskárny HP PageWide XL PRO: vysokorychlostní, nákladově efektivní produkční tisk s rychlostí až 700 m² nebo 1 000 B1 stránek za hodinu. Primárně se používají na tisk plakátů a podobných krátkodobých aplikací.
- Sublimační tiskárny HP Stitch: velkoformátový textilní potisk. Nabízejí živé a přesné barvy. Jsou vhodné pro aplikace jako měkká signalizace, textilie pro domácí dekorace, závěsy, čalounění, sportovní a módní oblečení.
- Řada HP DesignJet Z: tisk jemného umění, pláten, nápisů. Nabízejí škálu od výhodného rychlého tisku pro malé firmy až po produkční tisk s nejvyšší profesionální fotografickou kvalitou.
- Řada HP DesignJet T:tisk technické dokumentace, vizualizací a map. Jsou využívány primárně v AEC a GIS.
Každá z těchto řad obsahuje různé modely, které jsou speciálně navrženy tak, aby vyhovovaly konkrétním potřebám a aplikacím.
Budoucnost? Důraz na bezpečnost, kvalitu i ekologii
„Jako nejvýznamnější vidíme posun k udržitelnější a variabilnější produkci či zvýšený důraz na bezpečnost tiskáren s využitím HP Wolf Security, zejména v segmentu SMB, kde je zabezpečení nezbytností. Jsme také lídry v udržitelnosti. Prakticky to znamená, že se zamýšlíme nad každým detailem, například jsme u plastových náplní odstranili štítky a u nových modelů tiskáren, jako je DesignJet XL 3800, jsme zvýšili podíl recyklovaných plastů na minimálně 33 %. Zároveň HP usnadňuje tisk díky intuitivnímu softwaru, jako je HP Click, čímž podporujeme příklon uživatelů k nákladově efektivním a udržitelným praktikám,“ uvedl Roman Klimek z HP a poznamenal, že očekává i posun k ještě větší digitalizaci a automatizaci, což usnadní správu malých tiskových sérií efektivněji než kdykoliv předtím. To by pak mělo vést k vývoji nových výrobních a produkčních metod s menším lidským zásahem.
O budoucnosti tohoto segmentu nijak nepochybuje ani Váňa z Canonu: „Vzhledem k velmi vysoké kvalitě používaných technologií v našich strojích s nimi napevno počítáme i v budoucnosti. Tam, kde dnes možná klesá objem tisku, bude pravděpodobně větší potřeba digitalizace. Zde se uplatní naše velkoformátové scannery, a tedy zůstane zachována i potřeba tisku, resp. kopírování. Tam, kde naopak přetrvá potřeba získávat vysoce kvalitní výtisky pro ty nejnáročnější uživatele, budeme nadále držet a podporovat tuto kvalitu, abychom jim zajistili co největší spokojenost. A to všechno s ohledem na trvalou udržitelnost, kde se budeme zaměřovat nejen na ekologická balení, ale i na zvyšování podílu trvale udržitelných komponent v našich strojích.“
„V budoucnu vidím širší portfolio tiskáren napříč segmenty s cílem oslovit větší počet zákazníků, a to zejména velikostí strojů, kdy si svou tiskárnu najde jak malá lokální agentura, tak i velký výrobce,“ poznamenal Gross z Epsonu, který současně prozradil, že další novinky společnost představí během výstavy DRUPA v německém Düsseldorfu, která proběhne na přelomu května a června 2024, kam by vás tímto také rád pozval. „Na své si přijdou zájemci o potisk textilu, UV tisk a ecosolvent,“ dodal.
Příležitosti pro resellery aneb MPS?
„Spravované neboli řízené tiskové služby se dotýkají i segmentu velkoformátových zařízení. Ovšem není to zde tak rozšířené jako třeba v oblasti office portfolia. Souvisí to především s počtem strojů, které nejtypičtější zákazník v tomto segmentu provozuje. Výjimečně má totiž někdo těchto strojů více, takže jejich správu zvládá běžně sám. Na druhou stranu je i zde příležitost pro resellery, aby vzdáleně dokázali poskytnout zákazníkovi maximální servis a podporu. Zajistí tak produktivitu zákazníka a spokojenost a loajalitu spojenou právě se značkou Canon,“ vyzdvihl Josef Váňa.
Slávek Gross z Epsonu dodal, že snahy o MPS řešení vnímá i v tomto segmentu, ale v praxi jich moc není, třeba i kvůli tomu, že u velkoplošného tisku je poměrně složité určit fixní náklady na potisk metru čtverečního. „Rozdíly jsou totiž kvůli pokrytí a použitému tiskovému módu či potiskovanému materiálu obrovské,“ dodal.
„Trend spravovaných tiskových služeb opravdu proniká i do segmentu velkoplošných tiskáren, přičemž se zaměřuje na zefektivnění procesů a snížení celkových nákladů na tisk. Tento trend otevírá resellerům další příležitosti, jako je nabízení web-to-print řešení, která usnadňují personalizaci a zlepšují celkový zákaznický zážitek. Reselleři mohou také nabízet služby na míru a rozšiřovat své služby o udržitelné tiskové možnosti, což je v souladu s rostoucím důrazem na ekologii a udržitelnost,“ uzavřel Roman Klimek z HP Inc.