Velká část českých firem se do konce příštího roku stane obětí deepfake útoku

23. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Analytics Data Factory)
Stále jednodušší přístup k nástrojům pro snadnou tvorbu deepfake obrázků, videí a zvuku přináší obrovské negativní dopady i na firmy. Podle odhadů české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na prevenci vzniku podvodů v reálném čase, se do konce příštího roku stane velká část českých firem obětí útoku založeného na deepfake.

Následky úspěšných deepfake útoků přitom predikovat nelze, bude totiž záležet zejména na schopnosti zaměstnanců včas deepfake rozeznat.

Deepfake je označení pro realistickou úpravu obrazu či zvuku. Využívá pokročilého počítačového zpracování dat umělou inteligencí a upraví tak například tvář osob, mimiku jejich obličeje a řeč. Lidé pak ve videu vykonávají činnosti, které ve skutečnosti nedělají, a říkají to, co nikdy nepronesli.

„V oblasti odhalování kybernetických podvodů jsme vždy měli výhodu složitosti českého jazyka. Často se tak stačilo soustředit na gramatické chyby a nesmyslná slovní spojení v podvodných e-mailech, které se snažily vylákat citlivé informace či přístupové údaje. Využívání nástrojů umělé inteligence ale postupně tuto výhodu eliminuje. Zároveň se aplikace pro tvorbu deepfake stávají stále více dostupnější a jednodušší na ovládání i pro laiky. Jejich využívání tak výrazně poroste a nejpozději v příštím roce se s nějakou formou kybernetického podvodu založeného na deepfake potká každá firma,“ řekl Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.

Nejčastějším typem deepfake útoku zaměřeného na firmy bude falšování hlasu nadřízeného v telefonu. Útočníci snadno naleznou potřebné kontakty například na webových stránkách a zavolají z podvrženého telefonního čísla, kde uměle vytvořený, a přitom známý hlas nadřízeného může dát příkazy například k převedení finančních prostředků nebo předání určitých informací ven z firmy. Podobně lze využít i deepfake videí v online schůzkách.

Velkou hrozbou budou i falešná firemní prohlášení, kdy se na sociálních sítích objeví deepfake video, na kterém někdo z manažerů či zaměstnanců obviňuje konkurenci, obchodní partnery, nebo například „odhaluje“ nepravdivé interní informace firmy. I když se pravost videa ihned vyvrátí, může se v rámci internetu šířit roky a výrazně poškodit pověst i fungování firmy. Podobně lze v osobní rovině útočit i přímo na zaměstnance firmy, a to vydíráním deepfake nahotou – tedy uměle vytvořenými videi či fotografiemi.

„Podobně jako se neustále zdokonalují deepfake nástroje, zdokonalují se i nástroje na jejich detekci. Přesto ale největší roli zde budou hrát zaměstnanci – jejich osvěta v problematice deepfake by měla být cílem každé firmy. Právě zaměstnanci se s deepfake podvody budou setkávat stále častěji. A pokud například na základě kombinace zfalšovaného e-mailu a telefonického požadavku ředitele firmy účetní zadá platební příkaz, je zpravidla již pozdě cokoliv řešit. Důležitá je prevence,“ dodal Lukáš Benzl, ředitel a zakladatel České asociace umělé inteligence.

Z důvodu stále rostoucího nebezpečí deepfake spolupracovala společnost Analytics Data Factory úzce s Českou asociací umělé inteligence na vzniku manuálu DEEPFAKE 2024: Obranná strategie pro české firmy, který je volně dostupný ke stažení.

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více