V e-shopech se nejvíce podvádí s elektronikou

20. 11. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Aukro)
Největší pokles podvodných nabídek elektroniky na internetu od roku 2012 zaznamenala kategorie počítače. Poměr podvodných nabídek se u tohoto segmentu zboží snížil z 29 % na 14 %. Méně se podvádí i s mobilními telefony (z 26 % na 20 %). Opatrnost je ale stále na místě, právě elektronika totiž internetové podvodníky láká nejvíce.

Typickým podvodníkem je zpravidla mladší muž, nabízí mobilní telefony a počítače a zboží zákazníkovi po zaplacení nezašle. Vyplývá to z analýzy trhu a profilu podvodníka, kterou připravilo Aukro.cz díky dlouhodobé spolupráci s Policií ČR a Celní správou.

„Ačkoliv jsou právě počítače a mobilní telefony pro podvodníky nejvýnosnějším zbožím, přestávají se jim postupně vyplácet. Zákazníci jsou totiž mnohem informovanější než před třemi lety. Proto odhadujeme, že poměr podvodných nabídek bude u elektroniky i nadále rychle klesat,“ řekl Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí na portálu Aukro.cz.

Odlišná situace je podle něj v případě online podvodů s oblečením: „Na rozdíl od elektroniky, se s oblečením na internetu podvádí hlavně v menších částkách, což zákazníci obvykle nechtějí řešit. I proto podvodů přibývá.“ 

Kategorie

Poměr zaznamenaných podvodných nabídek při nakupování na internetu

2012

2014

Mobily

26 %

20 %

Počítače

29 %

14 %

Oblečení

8 %

14 %

Profil typického podvodníka

Za typickým podvodem při nakupování na internetu stojí mladší muž ve věku okolo 30 let, který prodává nejčastěji mobilní telefony a počítače. Své zboží nabízí výrazně levněji než je jeho tržní hodnota a při prodeji trvá na platbě předem bez možnosti osobního převzetí. „Podvodníci se snaží vystupovat profesionálně a jejich e-shop není na první pohled ničím podezřelý. Produkty jsou kvalitně nafoceny, mají i podrobný popis atd. Varovat zákazníka proto může hlavně nebývale výhodná cena, časově omezený prodej a doba dodání delší, než bývá u podobného druhu zboží obvyklé,“ doplnil Dominik Jambor.

Nejobvyklejším typem podvodu je, že podvodník nedodá zákazníkovi zboží. Takto vypadá až 95 % všech podvodů se spotřebním zbožím na internetu.

Pokud už se zákazník při nákupu na internetu s podvodem setká, nebo dokonce o své peníze přijde, je podle Dominika Jambora nejdůležitější, nenechat situaci jen tak: „Podvedení se často stydí, že naletěli, a nic nehlásí, což dopadení podvodníka často komplikuje,“ dodal Dominik Jambor.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více