Únik citlivých dat? Facebooku odpustíme, bance ne

31. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Safetica Technologies)
O své osobní informace se v současnosti lidé dělí prakticky denně. Neměří však stejným metrem, pokud jde o jejich ochranu ze strany těch, kterým je svěřují. Lidé se nejvíce obávají úniku osobních dat – rodné číslo, číslo občanského průkazu – a informací o jejich finanční situaci.

Pokud by vlastním pochybením dopustila únik dat o klientovi nebo jeho účtech například banka, přes 95 % dotazovaných by pro uložení svých peněz hledalo jinou instituci. V případě, že by došlo k úniku srovnatelných informací na sociální síti Facebook, více než polovina respondentů by naopak vůbec nezasáhla. O citlivé informace přitom alespoň jednou za život přišlo alarmujících 57 %.

Pokud dojde k úniku dat pochybením, které zapříčinila banka, necelých 78 % dotázaných by začalo převod finančních prostředků zařizovat okamžitě, dalších 16 % by tento postup zvažovalo v závislosti na druhu ztracených informací. Téměř pro polovinu dotázaných (46 %) by byla jasným impulzem ke změně banky ztráta osobních údajů, které se dají snadno zneužít – rodné číslo nebo číslo občanského průkazu. Jako další důvody vedoucí k rozvázání spolupráce uváděli respondenti únik údajů o prováděných transakcích (28 %) a platebních kartách (22 %). Jasně se tak ukázalo, že důvěra klientů je velmi křehká a bankám se rozhodně nevyplatí chybovat.

“Lidé považují banky a další podobné instituce za seriózní podniky, které by měly dbát na dostatečné zabezpečení veškerých dat, a sami na ně proto kladou zvýšené nároky. Je to logické - ukládají do nich peníze, o které nechtějí přijít, a zároveň jim sdělují důvěrné osobní informace, které může kdokoli nepovolaný snadno zneužít. Za každé pochybení tak banka tvrdě platí - ve většině případů poškozený klient dříve nebo později odejde jinam,” uvedl Jakub Mahdal, CEO společnosti Safetica.

Minimální dopady by naopak měla ztráta citlivých informací – v porovnání s bankovními institucemi – na nejrozšířenější sociální síť Facebook. Po úniku osobních údajů třetí osobě by se k nekompromisnímu zrušení profilu odhodlalo pouze deset procent dotázaných, 31 % by o vymazání účtu uvažovalo. Pro více než polovinu lidí (59 %) by ztráta dat nerozhodila, svůj účet by si dotazovaní ponechali i poté. Jako nejčastější důvod, který by uživatele přiměl ke smazání účtu na Facebooku, byl uváděn únik soukromých konverzací, a to ve 47 % případů. Dalších 21 % uživatelů by svůj profil odstranilo, pokud by došlo k úniku dat ve formě fotografií jejich nezletilých dětí či příbuzných. Necelá třetina respondentů (29 %) se nechala slyšet, že jim na charakteru uniklých dat nezáleží a svůj účet by si na Facebooku ponechali.

Přes 43 % dotázaných mělo dosud štěstí a s únikem dat se nikdy nesetkalo. Ovšem podobné procento respondentů (41 %) naopak alespoň jednou v minulosti přišlo jak o citlivé informace uložené v bankovním systému, tak o data z nejpopulárnější sociální sítě.

Štítky: 
Bezpečnost, Safetica Technologies

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více