Třináctý ročník Exportní ceny DHL HSBC má vítěze
Exportní cena DHL HSBC je prestižní ocenění udělované malým a středně velkým exportním firmám v České republice s cílem poukázat na jejich význam pro českou ekonomiku.
„Rok 2009 byl pro české exportéry velmi obtížný vzhledem k dopadům globální hospodářské krize. Proto když jsme s našimi partnery vyhlašovali letošní ročník Exportní ceny DHL HSBC, která hodnotí právě meziroční růst dosažený v roce 2009, měli jsme obavy, zda se najde dostatečný počet soutěžících. Počet přihlášených i samotné výsledky soutěže však tyto obavy vyvrátily a opět se potvrdilo, že malí a střední exportéři se dokáží prosadit i v době krize a že jsou častokrát v mnohém flexibilnějš,“ říká obchodní ředitel DHL Express Luděk Drnec.
„Osobně mě obzvlášť potěšil počet soutěžících v kategorii Malá společnost, kde tyto firmy představují 85 procent všech přihlášených. Znamená to, že právě nejmenší firmy dokázaly být pověstnými štikami v rybníce českého exportu. Druhou dobrou zprávou je oborové složení nejúspěšnějších exportérů, kde opět narostl podíl služeb a produkce s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává Luděk Drnec.
„Letošní Exportní cena opět potvrdila, že předpokladem úspěchu našich exportérů je kvalitní produkt s globálním přesahem a jasný exportní záměr. Od našich klientů víme, že konkurenční výhodou je umění předvídat a systematicky vybírat trhy. Právě v tom vidí CzechTrade v dalších letech svůj stěžejní úkol. Uspět v dnešní mezinárodní konkurenci není jednoduché a o to více je třeba si takovýchto šampionů vážit,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.
„Obrat našich soutěžících dosáhl letos téměř deseti miliard korun s celkovým exportem ve výši téměř pěti miliard korun. Každý z nich průměrně vyvezl zboží nebo služby za téměř 83 milionů korun. Když k tomu přičteme fakt, že se jim to podařilo v nelehké době celosvětové krize, je to určitě skvělý příslib do budoucna,“ přidává Ivan Jukl.
Letošní ročník soutěže čítá celkem 73 českých exportních firem. Obrat soutěžících společností 13. ročníku Exportní ceny DHL HSBC dosáhl téměř deseti miliard korun s celkovým exportem ve výši téměř pěti miliard korun. Každý z účastníků průměrně zrealizoval vývoz za přibližně 82,8 milionu korun s obratem za téměř 164 milionu korun. Export se na obratu přihlášených firem podílí 50,51 procenty.
„Hodnotícím kritériem soutěže je nárůst podílu exportu na obratu firmy v roce 2009 oproti roku 2008. V roce 2009 naplno dopadla na české podniky globální ekonomická krize právě tím, že prudce poklesla poptávka po našich exportech. Právě firmy z letošního žebříčku představují úspěšné výjimky, kterým se podařilo vyvarovat se výrazného poklesu exportu,“ říká ředitel Coface Czech Credit Management Services Radek Laštovička.
Dvě ze soutěžních kategorií mění každým rokem místo – jsou jimi Exportér teritoria, kterým je pro letošní rok Indie, a Exportér regionu, tentokrát kraj Vysočina. Společnosti soutěžící v těchto kategoriích celkově realizovaly vývoz do Indie v hodnotě téměř 600 milionů korun s obratem přes tři miliardy korun. Z kraje Vysočina uskutečnili exportéři vývoz v hodnotě téměř 350 milonů korun s celkovým obratem téměř jedné miliardy korun.
„Silné tempo růstu exportu, které jsme měli možnost vidět na rozvíjejících se trzích od počátku roku, rychle zpomalilo. Dlouhodobý výhled je ovšem nadále optimistický a je pravděpodobné, že produktivitou tažený růst v rozvíjejících se zemích bude nadále překonávat tempo růstu ve vyspělém světě. Úspěšným vývozcům může HSBC pomoci získat přístup na rozvíjející se trhy a otevřít nové obchodní příležitosti,“ říká Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank plc – pobočka Praha.
Hodnoticí kritérium při výběru exportérů v rámci soutěže Exportní cena DHL HSBC tvoří index, který se vypočítá jako násobek meziročního růstu exportu a podílu exportu na obratu. Na základě získaných výsledků je určeno pořadí a společnosti jsou rozděleny do jednotlivých kategorií. Ekonomická hodnocení a finanční výsledky přihlášených exportérů zpracovává odborný garant soutěže, společnost Coface Czech, která je prestižní agenturou v oboru řízení rizik.
Soutěžní výsledky v roce 2010:
• Vítězem Exportní ceny DHL HSBC pro rok 2010 v kategorii „Malá společnost“ (určené malým exportérům s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun) se stala společnost PBS Energo, jejímž výrobním programem je návrh, výroba, servis a zkoušky parních, kondenzačních a expanzních turbín do výkonu 25 mW. Dále pak výroba náhradních dílů k výše uvedeným typům turbín, které nachzejí uplatnění jak v ČR, tak v řadě zemí Evropy.
Na druhém místě se umístila společnost 1 Witos, na třetím Meduse Design.
• V kategorii nejlepší „Středně velká společnost“ (určené exportérům s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy korun) získala cenu společnost Hutní projekt Frýdek – Místek, která je privátní projekční a inženýrskou organizací se 120 zaměstnanci. Hlavní obor činnosti firmy je koksárenská technologie zaměřující se především na zlepšování ochrany životního prostředí ve stávajících i nových koksovnách.
Na druhém místě se umístila společnost Avast, na třetím Velbates.
• Vítězem v kategorii „Exportér teritoria - Indie“ se stal Institut pro testování a certifikaci, což je česká, certifikační, zkušební, kalibrační a inspekční společnost s mezinárodní působností, která poskytuje odborné služby v oblasti hodnocení kvality a bezpečnosti výrobků, systémů řízení, vzdělávání a v oblasti technické normalizace. ITC se úspěšně prosazuje jako exportér certifikačních služeb, k čemuž významně přispívá zastoupení v 15 zemích světa,
• vítězem v kategorii „Exportér regionu“, jako který byl pro letošní ročník vybrán kraj Vysočina, se stala společnost PBS Energo, která vyhrála také v kategorii „Malá společnost“,
• vítězem Exportní ceny DHL HSBC v kategorii „Nejúspěšnější klient CzechTrade“ se stala společnost INCO engineering, která byla založena v roce 1994 jako pokračovatel více než stoleté tradice výroby těžních strojů a zařízení pro hlubinné doly v České republice. Společnost zajišťuje široký rozsah zakázek od projektů až po dodávky na klíč včetně modernizací a rekonstrukcí a samozřejmě i záručního a pozáručního servisu,
• zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu si odnesla společnost 2N Telekomunikace založena v roce 1991. Firma se zabývá vývojem a výrobou telekomunikačních technologii. 2N má 150 zaměstnanců a 80 procent produkce vyváží do 120 zemí světa. Každoročně se umísťuje v elitní skupině českých top 100 a získává také přední místa jako zaměstnavatel roku,
Dalšími partnery soutěže jsou společnosti Austrian Airlines, GrECo JLT Czech Republic, Advokátní kancelář Novický & Mejzlík a Agentura Helas.