Trh s technickým zbožím klesá, IT ale roste
Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v České republice
Zdroj: GfK TEMAX Czech Republic, GfK Retail and Technology
Malé domácí spotřebiče: Trh stále klesá
Trh s malými domácími spotřebiči ve 2. čtvrtletí roku 2010 ve srovnání se stejným obdobím minulého roku poklesl o 4,6 %. Tempo poklesu se ve srovnání s 1. čtrtletím zrychlilo. Kromě kávovarů, které jako jediná produktová skupina zaznamenaly nárůst (+1,4 %), všechny ostatní produktové skupiny klesaly. Nejvýrazněji žehličky (-13,2 %), holicí strojky (-11,7 %) a fritézy (-11,6 %). Mírný pokles zaznamenáváme u klíčových skupin malých domácích spotřebičů - vysavačů (-0,8 %) a kuchyňských strojků, robotů a mixérů (-0,5 %).
Velké domácí spotřebiče: Negativní vývoj i v 2Q2010
Prodeje v sektoru velkých domácích spotřebičů vykázaly pokles o 12,2 % v porovnáním s 2Q 2009 a pokles 7,8 % oproti první polovině roku 2009.
Pokles trhu pochází z tradičních prodejů. Internetový prodej, který je velmi silný v sektoru MDA, zaznamenal růst v první polovině roku 2010 v počtu prodaných kusů a nikoliv v obratu, kde čelil silné erozi cen. Pokles prodejů na trhu zaznamenaly jak volně stojící spotřebiče tak i spotřebiče vestavné. Chladicí a mrazicí technika pokračovala v poklesu i v 2Q2010. Myčky nádobí, které si udržovaly mírný pozitivní trend v prvním čtvrtletí, začaly klesat stejně jako sporáky, trouby a odsavače par. Pračky a mikrovlnné trouby zaznamenaly menší pokles než ostatní kategorie velkých domácích spotřebičů.
Informační technologie: Růst nadále pokračuje
Stejně tak jako v předchozím čtvrtletí zůstává IT jedinou rostoucí skupinou
i ve druhém kvartálu letošního roku. Růst se dostal na úroveň 7 % oproti 4,3 % v 1. čtrtletí. Jedinou kategorií, která meziročně rostla, zůstávají i nadále přenosné počítače, naopak monitory zůstávají nejhůře postiženou kategorií. Stolní počítače si ve druhém čtvrtletí tohoto roku dokázaly udržet stejný objem prodejů jako ve stejném období roku 2009. Růst mobilních počítačů je i nadále podpořen zájmem ze strany zákazníků o malé netbooky.
Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu pokračuje
V sektoru spotřební elektroniky pokračoval pokles obratu i ve druhém čtvrtletí roku 2010. V porovnání druhého čtvrtletí i prvního půlroku jsme meziročně zaznamenali snížení trhu o 17 %. Trh klíčového segmentu, plochých televizorů, v kusech mírně roste, ale v hodnotovém vyjádření došlo v meziročním srovnání prvních pololetí k poklesu o téměř 10 %, což zásadním způsobem ovlivňuje trh celé spotřební elektroniky. Nicméně obrat ostatních produktových skupin klesá ještě výraznějším tempem, k největším propadům došlu u DVD přehrávačů/rekordérů a videokamer. V rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů, tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. Na trhu se také ve druhém čtvrtletí objevily 3D televize.
Foto trh: zpomalení negativního vývoje
Negativní vývoj foto trhu se v druhém čtvrtletí zpomalil na úroveň -5 % oproti stejnému čtvrtletí roku předcházejícího, zatímco v půlročním srovnání byl pokles 8 %. Ke snížení trhu došlo jak u kompaktních fotoaparátů s pevným objektivem tak i u zrcadlovek. Výrazný nárůst zaznamenává segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem, ale jeho váha na trhu je zatím ještě nízká.
Telekomunikace: pokles tržeb zvolnil
Druhé čtvrtletí tohoto roku zaznamenalo snížení tempa poklesu tržeb oproti prvnímu čtvrtletí, kdy se trh meziročně propadl o čtvrtinu. Tento příznivý vývoj byl ovlivněn především zvýšením počtu prodaných kusu mobilních telefonů a smartphonů. Trh je stále ve znamení poklesu cen lépe vybavených modelů a neustávajícího zájmu o modely vybavené dotykovým displejem, případně technologií GPS. Na druhou stranu i přes tento trend neupadá zájem o jednoduché a levné modely.
Kancelářská technika: pokles trhu dále slábne
Tempo poklesu prodejů kancelářské techniky ve druhém čtvrtletí roku výrazně zpomalilo, když celkové prodeje klesaly v hodnotě již pouze o 1,5 %
a přiblížily se tak tržbám ze stejného období předchozího roku. Přispěl k tomu zejména vývoj na trhu multifunkčních zařízení, jejichž prodeje se na výsledcích celého sektoru podílejí největší měrou. V rámci této produktové kategorie pak nadále meziročně roste hodnota prodejů laserových multifunkčních zařízení.
Přehledný souhrn
Zdroj: GfK TEMAX Czech Republic, GfK Retail and Technology
Shrnutí
GfK TEMAX Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GfK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě.