Třetině lidí se v období koronaviru zhoršila kvalita připojení k internetu
„Málokdo si před rokem dokázal představit, jak téměř ze dne na den vzroste význam internetového připojení v našich domácnostech. Kdy se na home office přemístí nemalá část kancelářské populace, a kdy se ve stejný čas zastaví život ve školách a výuka se přesune do online režimu. V těchto časech se domácí internetové připojení stalo kritickým nástrojem, bez kterého se školní výuka a práce z domova neobejde. Oproti loňsku a v kontextu pandemie tak pozorujeme významný posun na trhu,“ uvedl Zbyněk Bolcek, partner Grant Thornton Advisory.
Kontinuálně roste poptávka domácností po „super rychlém internetu“, který chce již 58 % respondentů. Zároveň se zvyšuje i ochota si za vyšší rychlosti připlatit, 45 % lidí je ochotno ke svým současným výdajům za internet „přihodit“ v průměru dalších 275 korun měsíčně. Nároky uživatelů na kvalitu připojení se tak neustále zvyšují, což se projevuje i pokračujícím růstem podílu optických přípojek umožňujících poskytovat rychlost přenosu dat až 1 Gb/s (21 % respondentů) a pozvolným poklesem kabelového (29 % respondentů) a bezdrátového internetu. Bezdrátové připojení ale i tak zůstává mezi respondenty dominantní, má jej 38 % domácností. Uživatelé nyní stále více využívají rychlostí připojení nad 100 Mb/s (28 % respondentů).
Jedním z hlavních důvodů trendu zvyšující se rychlosti připojení je skutečnost, že téměř 77 % respondentů nyní využívá domácí připojení pro práci z domova (před rokem to bylo 48 %) a 56 % pro domácí výuku, přičemž více než polovina z těchto uživatelů deklarovala, že za poslední rok se tento způsob využívání domácího připojení zásadně zvýšil. Uživatelé potvrzují, že k významnému zvýšení spotřeby došlo prakticky u všech služeb, ke kterým svoji přípojku využívají – kromě práce a školy od posílání e-mailů přes zpravodajství nebo televizi až po on-line hry a další služby. Zajímavostí je, že přestože většina respondentů využívá domácí připojení k práci, pouze 3,6 % z nich dostává od zaměstnavatele na domácí internetové připojení příspěvek.
V kontextu pandemie koronaviru zaznamenala téměř třetina lidí (29,4 %) zhoršení kvality svého domácího internetového připojení. V této souvislosti se více než 25 % nespokojených uživatelů pokoušelo o změnu poskytovatele, ale uskutečnit tuto změnu se podařilo pouze 7,3 % z nich. Celkově ale došlo k nárůstu spokojenosti respondentů ve srovnání s předchozím rokem o 4 % na celkových 60 %. Nejnižší spokojenost je v Karlovarském, Středočeském a Pardubickém kraji (cca 52 % nespokojených), nejvyšší spokojenost naopak v Plzeňském kraji (pouze 32 % nespokojených).
Obvyklá měsíční platba za připojení bez ohledu na rychlost se pohybuje v rozmezí 350 až 500 Kč (43 % respondentů). Nicméně existují významné regionální rozdíly, kdy k nejdražším krajům patří Praha a Karlovarský kraj (36 % respondentů platí více než 500 Kč), k nejlevnějším krajům patří naopak Jihočeský a Plzeňský kraj (77 %, resp. 55 % respondentů platí méně než 350 Kč).
Druhý ročník celorepublikového průzkumu probíhal na přelomu listopadu a prosince roku 2020. Průzkumu se zúčastnilo téměř šest tisíc domácností. Průzkum uskutečnila poradenská skupina Grant Thornton ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.