Téma měsíce: Monitory 2020
Ačkoli segment monitorů aktuálně nepatří v objemu prodejů mezi nejprogresivnější produktové kategorie, rozhodně to neznamená, že by nenabízel příležitosti, jak vydělat zajímavé peníze.
Zároveň jde o kategorii, která sice na první pohled působí spíše nenápadně a může se zdát, že k inovacím dochází spíše v jiných oblastech IT, opak je však pravdou. Argumenty výrobců vás o tom jistě přesvědčí.
Na otázky odpovídali Antonín Charvát, ředitel české pobočky společnosti Eizo, František Koutník, country manager pro Českou republiku a Slovensko v MMD, Martin Chudoba, produktový manažer ve společnosti Asus, Matej Chalupka, specialista na monitory a příslušenství v HP Inc., Petr Zajíček, client solution manager v Dellu, Radek Pospíšil, sales & marketing manager ve společnosti NEC a Samy Khaleg, produktový manažer klientských zařízení ve Fujitsu.
Nástup USB-C
Prvním z trendů, na kterém se shodli zástupci všech oslovených výrobců, je masový nástup univerzálního rozhraní USB-C, jenž se konečně stává běžnou součástí výbavy stolních počítačů a notebooků.„Co se týče portového vybavení, určitě začne větší poptávka po modernějším portu USB- C, který má jednak vyšší přenosovou rychlost, ale hlavně může fungovat např. i jako náhrada napájecího zdroje pro notebooky,“ zahájil Samy Khaleg z Fujitsu. Zájem zákazníků o takto vybavené modely potvrdil i Matej Chalupka z HP: „Firemní zákazníci požadují podporu USB-C dokování. Standardem je 65W napájení. A ve výhledu jsou modely s podporou až 100W napájení. HP má v nabídce např. model S430c Curved Ultrawide, který tyto požadavky splňuje. Navíc má podporu KVM přepínače nebo práce na dvou pracovních plochách v různých operačních systémech.“ Rostoucí důležitost rozhraní USB-C, nejen ve spojitosti s dokováním, dokládá i odpověď Petra Zajíčka z Dellu: „V oblasti konektivity postupně převezme nadvládu USB-C. Žádaná je také podpora Daisy Chainingu.“ Antonín Charvát ze společnosti Eizo pak dodal, že se na kancelářských modelech začnou čím dál tím více objevovat i síťové konektory umožňující snadné připojení počítačů propojených s těmito monitory do lokálních firemních sítí nebo internetu.
Praktická velikost
Preference zákazníků se samozřejmě vyvíjejí i v případě velikosti obrazovky a jejího rozlišení. „V byznys sektoru aktuálně nejvíce frčí velikost 24" a počítám, že v průběhu roku 2020 bude narůstat poptávka po velikosti 27",“ uvedl Samy Khaleg. Tento trend potvrzuje také odpověď Petra Zajíčka: „Trend posunu od 24" k 27" monitorům vnímáme. Stejně tak vidíme zájem o modely s poměrem stran 32:9. Zákazník si totiž dokáže spočítat, že ačkoliv je takové zařízení dražší, nemusí pořizovat dva monitory, ale stejný obsah může mít zobrazený na jednom, což je pro práci ještě efektivnější. S vhodným softwarovým vybavením navíc získá multifunkční zobrazovací jednotku.“
Herní monitory
Trochu jiné nároky můžeme sledovat v gamingovém sektoru: „Požadavky na kvalitní zobrazení ve 4K rozlišení s HDR a profesionální online hraní nejen na PC platformě samozřejmě rostou. Zákazníci při hraní her požadují věrné podání barev a samozřejmě nízkou odezvu a vysoké obnovovací frekvence. Pro hráče uvádíme rychlé monitory pro hraní na PC i konzolích. Na CES 2020 jsme představili nejrychlejší ROG monitor na světě s 360Hz obnovovací frekvencí a už brzy bude možné zakoupit cenově dostupný 280Hz model Asus TUF VG279QM,“ přiblížil plány firmy Asus Martin Chudoba.
Svůj názor přidal také František Koutník z MMD: „Pro hráče jsou trendem nové řady AOC G2, AOC G1 a zároveň se zvyšují prodeje v segmentu herních monitorů s frekvencí 144 Hz a odezvou jedna milisekunda, kam spadá například nový model AOC CU34G2X. Hodně si slibujeme od prémiové řady Agon 3. generace, která je určena pro ty, co to s hraním na vysoké úrovni myslí opravdu vážně. Tyto požadavky zákazníků se odrážejí i v prodejních číslech, kdy nejvíce roste trh s 27" úhlopříčkami a panely s QHD nebo UHD rozlišením. Hráči ideálně volí také zakřivené monitory, které je naplno vtáhnou do hry.“
Petr Zajíček z Dellu pak připomněl také rostoucí zájem o současnou podporu technologií G-Sync a FreeSync.
Odpovědi předchozích respondentů doplnil Matej Chalupka z HP: „Popularitu získávají monitory s QHD rozlišením 2 560 × 1 440 s úhlopříčkou 27". Není to však úkor na ostatních parametrů. Obnovovací frekvence je až 240 Hz při zachování rozumného barevného gamutu (90 % DCI-P3). Nová generace navíc přichází s podporou HDR společně s AMD FreeSync2. Představitelem tohoto trendu je u HP model Omen X 27 240Hz Gaming.“
Profesionální monitory
Mimo byznysových a gamingových monitorů se můžeme setkat s modely specializovanými na profesionální využití, např. pro zpracování fotografií. Ve své nabídce je má třeba Eizo nebo Asus. „Mezi trendy v oblasti fotografických monitorů patří např. automatické nastavování barevných profilů pro správné zobrazení fotografií v editorech jako Photoshop či Lightroom nebo možnost automatické kontroly a opravy obrazových parametrů monitoru,“ poznamenal za Eizo Antonín Charvát. „Vysoké nároky na kvalitu barev s možností vlastní kalibrace má stále více zákazníků, proto rozšiřujeme nabídku našich profesionálních monitorů série ProArt splňujících tyto i mnohé další požadavky,“ doplnil za Asus Martin Chudoba.
Petr Zajíček z Dellu přidal i další zajímavý postřeh a prodejní tip: „Pokud zákazníkovi prodáváte monitor s větší úhlopříčkou, vhodný například pro různé prezentace, nabídněte mu rovnou dotykový. Lidé už díky tabletům a mobilům získali takový digitální reflex, kdy se snaží přirozeně monitory ovládat dotykem. Využijte toho jako příležitosti pro upselling. Prioritou jsou při byznysovém využití také servis a záruka. Zákazníci podle našich zkušeností oceňují Next Business Day On-Site Service, prodlouženou záruku a garanci výměny i při jediném vadném subpixelu.“
Design a komfort
Technické parametry jistě hrají důležitou roli, ale opomíjet v dnešní době nelze ani další vlastnosti. Před monitorem trávíme spoustu času, a proto je důležité, aby nám vyhovoval také po stránce ergonomické, aby co nejméně namáhal náš zrak a v neposlední řadě by se nám měl líbit a zapadat do interiéru, ať již jde o domácnost, kancelář nebo třeba komerční prostory. To potvrdil František Koutník z MMD: „Nadále je zájem o zakřivené monitory a stále častěji také o nadstandardní design. Domácí uživatelé již dlouho neřeší jen co nejvyšší rozlišení, ale dávají přednost i designovým vychytávkám. Ať už jde o zakřivení monitoru nebo různá elegantní provedení. Zde bych zmínil například naši spolupráci se světoznámým studiem F. A. Porsche, díky které vznikl designový skvost v podobě monitoru AOC Q27T1.“
Petr Zajíček připomněl, že trendem jsou také řešení, která pomáhají udržet přehled na pracovním stole – minimum kabelů nebo počítač integrovaný přímo do nohy monitoru. Na to reaguje i Fujitsu, které např. u modelu P24-9 TE nabízí při propojení s miniPC možnost použít speciálního tlačítka pro vypnutí/zapnutí počítače (schovaného vzadu na noze monitoru).
„Ještě více se začne projevovat snaha o co největší komfort uživatele – ať už jde o potlačení modrého spektra a flicker-free nebo adaptabilitu zobrazení obsahu i samotnou ergonomii fyzického nastavení monitoru, tedy různá směrová a výšková nastavení či schopnost otočení na pivot. Zkrátka cokoliv, co posune uživatelský komfort kupředu, bude v kurzu. Důležitá je i schopnost pracovat s nastavením zobrazení obsahu,“ uvedl Petr Zajíček. „Naši zákazníci dnes chtějí monitory, které co nejméně zatěžují jejich oči, nabízejí vysoký uživatelský komfort (např. automatické nastavení barevného profilu monitoru) a jsou spolehlivé a vykazují dlouhodobě stabilní obraz,“ řekl Antonín Charvát.
„Lidé samozřejmě chtějí komfort v práci i doma, takže nejčastěji jsou poptávané displeje nastavitelné výškově s možností otáčení. V technologii jasně dominuje požadovaný IPS, funkce flicker-free (méně namáhané oči díky eliminaci blikání) a low blue light (redukce „modrého“ světla – opět šetří zrak). Rozhodující kritériem bývá především cena, jak už to v našem kraji bývá, dalším parametrem je poměr cena/výkon a samozřejmě nabízené funkce. V neposlední řadě nabízíme aplikaci DisplayView, kde si lze veškeré požadované vlastnosti pohodlně nastavit bez nutnosti mačkání tlačítek na samotném zařízení. Když to shrnu, tak míříme za větším a uživatelsky příjemnějším prostředím v našich kancelářích a domovech,“ vysvětlil Samy Khaleg z Fujitsu.
„Korporátní zákazníci stále častěji chtějí dotykové monitory a požadují jedno- a dvouramenné držáky. Zkrátka požadují co nejvíce komfortu při práci, všechno co nejrychlejší a nejintuitivnější,“ uzavřel otázku ergonomie František Koutník.
Ekologie a udržitelný rozvoj
„Velkou roli začíná zejména u korporátních klientů hrát tlak na ekologickou stránku produktů. Kupující se dnes často rozhodují i na základě toho, jak moc je produkt ekologicky přívětivý – zda je balený do recyklovaného a recyklovatelného obalu, jestli je sám vyroben z recyklovaných materiálů či jak během svého životního cyklu zatěžuje životní prostředí,“ otevřel nové téma Petr Zajíček. „Někteří zeleněji smýšlející zákazníci poptávají i co nejnižší „watáž“ jak za chodu, tak i v pohotovostním režimu. To samozřejmě ukazuje na fakt, že dané společnosti přemýšlejí i nad budoucností a počítají si TCO. Většinou zjistí, že při rostoucích cenách za energie se nevyplatí kupovat ty nejlevnější produkty, protože co ušetří na začátku, násobně zaplatí v průběhu provozování,“ potvrdil tento trend i Samy Khaleg a dodal, že pomoci v této věci může např. i senzor, který hlídá přítomnost uživatele u PC a v okamžiku, kdy se vzdálí od monitoru, automaticky zamkne počítač. Spolu s ekologií tedy vítězí i bezpečnost.
O zajímavý názor se s námi podělil také Radek Pospíšil ze společnosti NEC: „Pamatujete si ještě, jak dlouho vydržel váš televizor s CRT obrazovkou, lednice nebo třeba konzole Atari, která po oprášení na půdě pravděpodobně stále funguje? Rádio po dědovi staré několik dekád stále hraje v garáži nebo na chatě? Stalo se vám, že váš výrobek má těsně po záruce a přestal fungovat? Oficiální servis na vaši žádost o opravu reaguje negativně a ve většině případů ani nemá náhradní díly? Pokud jste alespoň na jednu z otázek odpověděli kladně, zajisté jste zaznamenali, že technický pokrok nutně neznamená kvalitnější výrobky. V prvé řadě bychom tedy měli jako výrobci dbát o kvalitu a tzv. udržitelný technický pokrok, bez významného vlivu na naše omezené zdroje a přístup k životnímu prostředí. V kontextu řečeného se následně nižší cena, například o 10 %, při pořízení nového výrobku nejeví tak výhodná, jako robustní, kvalitní produkt, který vydrží více než dvojnásobnou délku oficiální záruční doby konkurenčních produktů. Neutěšeného stavu, který generuje množství odpadu si může všimnout každý z nás, otázkou je, zda s tím hodláme něco dělat?“ Což doložil také informací, že ve společnosti NEC vidí jako důležitý trend při výběru produktů vysokou kvalitu s významně delší životností, technickou propracovaností a kvalitním servisem.
Podobnou zkušeností článek uzavřel Petr Zajíček: „Oproti dobám, kdy o nákupu rozhodovala cena, se tak až na výjimky u nižších řad monitorů, dnešní zákazník skutečně jednoznačně orientuje na kvalitu.“