Technologické trendy, které otřesou rokem 2019
Společnost Canon, průvodce firem do digitálního světa, dala v projektu Kancelář budoucnosti dohromady názory odborníků na technologie a nabízí předpovědi stěžejních trendů, které se rýsují pro rok 2019.
Vzestup chytrých kontraktů a aplikací založených na blockchainu
Quentyn Taylor, ředitel informační bezpečnosti společnosti Canon Europe
„V roce 2019 uslyšíme blockchain velebit jako všemocné řešení, které má spasit vše od katastru nemovitostí až po evidenci žárovek. Tyto vize se přes noc ve skutečnost nepromění, ale brzy budeme svědky toho, že se začnou objevovat opravdová využití v podnikání. Uvidíme, jak některé z nejvýznamnějších společností začnou tuto technologii využívat k vyhotovování smluv, aniž by potřebovali armádu právníků, dále ke zjednodušení správy záznamů nebo k zajištění bezpečných přeshraničních plateb.
I když nebude blockchain všudypřítomný, jak mnozí předpovídali v době historických maxim bitcoinu, dojde k vyjasnění role této technologie do budoucna. Přechodné období, v němž budeme v byznysu potkávat myšlenky na zapojení blockchainu na každém kroku, přinese perné časy pro investory, kterým se bude velmi těžko posuzovat návratnost jednotlivých projektů.
Jedno z nejzajímavějších využití blockchainu v praxi, které loňský rok přinesl, byla aplikace společnosti Porsche. Ta se ve spolupráci s berlínským startupem XAIN stala prvním výrobcem automobilů, který zakomponoval a úspěšně otestoval blockchainovou technologii u svých vozů. Porsche technologii využila například pro zamykání a odemykání automobilu prostřednictvím aplikace, pro dočasnou autorizaci přístupu, ale také pro nové obchodní modely založené na přístupu přes šifrovaná data. V odvětví, které se rychle mění s rozvojem modelu decentralizovaného vlastnictví, umožní blockchain přidělovat oprávnění k dočasnému přístupu do automobilů mnohem bezpečněji a efektivněji. Zde tedy blockchain umožňuje hladký průběh změn, ale není přímo jejich příčinou. A to je něco, s čím se v letošním roce budeme setkávat stále častěji. Spolu s tím, jak se firmy budou dostávat na kloub technologii opředené mediálním oparem, a začnou ji využívat k užitečným věcem.“
Inteligentní cloud a edge
Patrick Bischoff, senior manažer oddělení strategie společnosti Canon Europe
„Budoucnost není cloud a edge. To je naše přítomnost. Budoucnost je inteligentní edge a inteligentní cloud. Jinými slovy, mít informace na dosah prstu. Vzájemně propojený internet věcí (IoT) doplněný o senzory a připojená zařízení proměňuje kanceláře, výrobní podniky, města i naše domovy. Zároveň začíná vznikat i hybridní cloud, který se posouvá od spojení datového centra s veřejným cloudem k výpočetním jednotkám dostupným i v těch nejodlehlejších koutech světa a schopným fungovat ve spojení s veřejným cloudem.
Sbližování těchto dvou trendů za podpory umělé inteligence přinese v roce 2019 dalekosáhlé změny a uvede nás do éry inteligentního cloudu a inteligentního edge. Tyto novinky zajistí spolehlivý chod důležitých institucí, jako jsou nemocnice a školy, budou spravovat vzácné zdroje, např. energii, potraviny a vodu. Budou ale také schopné vytvářet nová zařízení, která budou pomáhat handicapovaným nebo nemocným lidem k pohodlnějšímu životu a stálému spojení s blízkými.“
Měnící se tvář poskytování služeb
Wilko Wolters, spoluzakladatel d2twelve Strategy Consultants
„Společnosti jsou zvyklé fungovat v režimu ‚jako služba' a zajišťovat tak vše od softwaru až po infrastrukturu. V posledních letech jsme byli svědky toho, jak se tento model rozrostl také o služby pro spotřebitele, jako jsou různé předplacené služby. Proměnil se tak způsob, jakým přistupujeme k médiím, ba dokonce i to, jak jezdíme na dovolenou.
Šíření ekonomiky založené na IoT se letos nevyhne ani těm nejtradičnějším odvětvím a decentralizované vlastnictví zasáhne naplno i sektor, jakým je například automobilový průmysl. Výrobci přestanou být vzájemně odlišitelní, což bude mít zásadní vliv na způsob, jakým běžní spotřebitelé vnímají značky. Odlišovat se už budou jen poskytovatelé a nabízené služby. Provozovatelé mobilních sítí budou hrát zásadní roli, protože sítě 4G a 5G změní chytrá zařízení v ještě chytřejší a zajistí, že služby budou pro lidi dostupné na jakémkoli koncovém zařízení, ať už se bude jednat o telefon, lednici nebo auto.
Lavinový efekt dosáhne obřích rozměrů. S tím, jak dojde k přijetí těchto modelů do hlavního proudu fungování firem, začnou ovlivňovat svět reklamy i maloobchodu. Firmy budou nabízet svoje služby přirozeně zcela odlišnými způsoby.“