Tablet vlastní 13 % českých domácností

12. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Mediaresearch)
Plochý televizor je v českých domácnostech již standardem, vyšší sociální skupiny odlišuje vlastnictví tabletu či smartphonu. Vlastnictví dvou a více televizorů, video či DVD přehrávače/rekordéru je doménou především středních tříd. Vyplývá to z výzkumu Mediaresearch.

Vlastnictví televizoru s plochou obrazovkou (LCD, LED nebo plazmovou) se v ČR pomalu stává standardem. Podle výsledků Kontinuálního výzkumu, který Mediaresearch dělá pro Asociaci televizních organizací jako součást peoplemetrového měření, vlastní takový televizor bezmála 71 % českých domácností. Že televizor s plochou obrazovkou už není možné považovat za technologickou novinku, dokládá i pohled na novou socioekonomickou klasifikaci ABCDE – i v nejnižší kategorii E jej vlastní již bezmála polovina domácností.

Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje penetrace, ale i socioekonomického profilu, se nachází video přehrávač/rekordér. Ten nalezneme nejčastěji v domácnostech řazených do řekněme „nižší střední třídy“ (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A již jen v 17 % domácností. O něco lépe je na tom DVD přehrávač/rekordér. Vlastnictví dvou a více televizorů také není znakem vyššího socioekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především smartphony a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon se nachází ve čtvrtině českých domácností. Právě vlastnictví tabletu nebo chytrého telefonu lze označit jako příznak příslušnosti k vyšší socioekonomické skupině. Tablet resp. smartphone vlastní ve skupině A celých 23 % resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 % resp. 8 % domácností. Podobně strmý profil podle socioekonomického žebříčku má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (Smart TV, 3D televize, time-shift). Nižší socioekonomické skupiny také stále zaostávají např. ve vlastnictví notebooků a digitálních fotoaparátů.

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých vlastníků (uživatelů). Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socioekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů. Proto u těchto předmětů pozorujeme nejvyšší penetraci v nejvyšších socioekonomických skupinách A a B (dle nové klasifikace ABCDE se skupinami A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E) a tato penetrace poměrně prudce klesá směrem k nejnižším skupinám D a E.

Poznámka:
Nová socio-ekonomická klasifikace ABCDE byla vyvinuta v roce 2012 společností MEDIARESEARCH ve spolupráci s ATO. Proměnná poskytuje segmentaci českých domácností do osmi stejně velkých skupin (A - nejvyšší, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E - nejnižší) dle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Používána je např. při cílení reklamních kampaní. Více informací o nové ABCDE klasifikaci naleznete zde.

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

IDC snížilo prognózu prodeje osobních počítačů pro následující období

3. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
V důsledku hrozícího zvyšování amerických cel a oslabení nálady na trzích (především u spotřebitelů), společnost IDC snížila svou prognózu celosvětového prodeje PC v následujícím období. Pro rok 2025 se počítá s růstem o 3,7 % (na 273 milionu zařízení), v dalších letech by pak měl trh vždy růst přibližně o jedno procento. Čtěte více

Prodej počítačů i tabletů zaznamená letos růst, vliv AI je však zatím minimální

10. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovější prognózy společnosti IDC letos vzroste celosvětový trh s osobními počítači a tablety o 3,8 % na 403,5 milionu kusů. Zatímco pozornost se především díky marketingu zaměřenému na zařízení s umělou inteligencí v kombinaci s blížícím se ukončením podpory systému Windows 10 ubírá hlavně k počítačům, v prodejích výsledky za tento rok ovládnou tablety. Čtěte více

Prodej tabletů ve třetím čtvrtletí 2024 výrazně vzrostl

5. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Informace společnost IDC odhalily výrazný meziroční nárůst prodeje tabletů a rostoucí optimismus na tomto trhu. Podle nejnovějších údajů se prodej tabletů ve třetím kvartále 2024 meziročně zvýšil o více než 20 % a dosáhl téměř 40 milionů kusů. Čtěte více

Prodej PC a tabletů v blízké budoucnosti podpoří poptávka v rozvojových regionech

25. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Nová prognóza společnosti IDC ukazuje, že dodávky osobních počítačů a tabletů v roce 2024 meziročně vzrostou o 2,6 % na 398,9 milionu kusů. Zatímco prodej PC zůstane meziročně na stejné úrovni (s 261 miliony kusů), trh s tablety meziročně vzroste o 7,2 %. Čtěte více