Spamu ve 2. čtvrtletí 2013 přibylo

7. 8. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Kaspersky Lab)
Ve druhé čtvrtině roku 2013 se podíl spamu na celkové e-mailové komunikaci zvýšil v porovnání s předchozím čtvrtletím o 4,2 % na 70,7 %. Phishing přitom představoval 0,0024 %, tedy pokles o 0,0016 %. Vyplývá to z analýzy Kaspersky Lab.

Mnoho z e-mailů se škodlivou přílohou byly určeny firemním uživatelům. Tyto e-maily se tvářily jako automatické odpovědi, například oznámení o nedoručení, nebo jako oznámení o doručení e mailu, faxu či skenu. Jejich odesílatelé spoléhají na to, že zaměstnanci nebudou mít čas zabývat se detaily zprávy a budou ji považovat za pravou, otevřou přílohu a škodlivý program tak spustí.

Jedním z neobvyklých druhů škodlivých příloh za minulé čtvrtletí byla elektronická přání. V minulosti se objevovala kolem hlavních svátků, ale v poslední době jejich množství ubývalo. Nicméně v období letošního dubna až června zaznamenali analytici Kaspersky Lab jejich nárůst – tentokrát se útočníci zaměřili na americkou firmu vyrábějící slavnostní přání Hallmark.

Elektronická přání ale nebyla jediným návratem zapomenuté taktiky spammerů. Tak jako v první čtvrtině roku i v té druhé využívali takzvaný „white text“ – náhodný text (v tomto případě části novinových zpráv o Hugo Chávezovi, bostonském maratonu nebo konfliktu v Koreji) v našedlém odstínu na šedém pozadí přidávají do těla e-mailu. Tyto texty jsou od hlavního obsahu v e-mailu oddělené množstvím zalomení řádků. Útočníci předpokládají, že tyto e-maily spamové filtry považují za newslettery, a navíc náhodnost textů dělá každý takový e-mail unikátním a tedy těžko odhalitelným.

Pořadí zemí, odkud spamy pocházejí, se prakticky nezměnilo. Podobné zůstaly i jejich podíly na něm. Čína (s 23,1 %) a Spojené státy (se 16,8 %) zůstávají na špici zemí, z nichž spamy pocházejí. Jižní Korea se umístila na třetím místě (s 12,6 %).

Stále méně se spammeři spoléhají jen na lidský faktor a na to, že jim uživatelé omylem sdělí svá data. Místo toho stále častěji posílají škodlivé e-maily poseté trojskými koni a odcizují uživatelské údaje a hesla, včetně těch k internetovému bankovnictví.

Štítky: 
Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více