Salesforce vydal nástroj měřící efektivitu modelů AI

19. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce ve spolupráci se společnostmi Hugging Face, Cohere a Carnegie Mellon University vydala nástroj AI Energy Score. Jde o první srovnávací nástroj svého druhu, který umožňuje vývojářům a uživatelům umělé inteligence vyhodnocovat, identifikovat a porovnávat spotřebu energie modelů umělé inteligence.

Cílem AI Energy Score je řešit nedostatek transparentnosti v oblasti dopadu modelů umělé inteligence na životní prostředí. Podobně jako ENERGY STAR změnila standardy energetické účinnosti spotřebičů a elektroniky, zavádí tato iniciativa jasné a důvěryhodné měřítko udržitelnosti modelů AI. Zvýšením transparentnosti může skóre podpořit preferenci efektivních modelů na trhu a motivovat k udržitelnému rozvoji UI.

Společnost Salesforce zároveň oznámila, že jako první vývojář modelů umělé inteligence zveřejní údaje o energetické účinnosti svých vlastních modelů podle nového rámce.

AI Energy Score, které pro svůj transformační potenciál uznala francouzská vláda a Pařížské mírové fórum, obsahuje následující prvky:

  • Standardizované energetické třídy: Standardizovaný rámec pro měření a porovnávání energetické účinnosti modelů AI.
  • Veřejný žebříček: Komplexní žebříček s výsledky 10 běžných úloh umělé inteligence (generování textu, obrázků, shrnutí, aj.), provedených 166 modely, včetně SFR-Embedding, xLAM a SF-TextBase společnosti Salesforce.
  • Srovnávací portál: Platforma pro předkládání otevřených nebo vlastních modelů umělé inteligence k vyhodnocení a přidání do žebříčku. Otevřené modely lze testovat automaticky, zatímco uzavřené modely lze vyhodnocovat prostřednictvím zabezpečeného testovacího sandboxu.
  • Rozpoznatelný štítek spotřeby energie: Nový štítek s 1 až 5 hvězdičkami, který hodnotí spotřebu energie modelu AI, přičemž pět hvězdiček označuje nejvyšší účinnost. To pomáhá vývojářům a uživatelům snadno identifikovat a vybírat udržitelnější modely. Po ohodnocení mohou vývojáři AI generovat standardizované štítky s energetickým skóre svých modelů a zabudovaným návodem na správné zobrazení štítku pro zviditelnění a dopad.


Jak Salesforce řeší udržitelnost prostřednictvím Agentforce

Loni na podzim společnost představila Agentforce, agentní vrstvu platformy Salesforce pro nasazení autonomních agentů s umělou inteligencí v jakékoli obchodní funkci. Agentforce nabízí nástroje pro vytváření a přizpůsobení agentů a také knihovnu připravených dovedností pro prodej, služby, marketing, obchod, Tableau, Slack a další.

  • Agentforce je postaven s ohledem na udržitelnost a poskytuje vysoký výkon při minimalizaci dopadu na životní prostředí. Na rozdíl od DIY přístupů k AI, které vyžadují energeticky náročné školení modelů pro každého zákazníka, je Agentforce optimalizován hned po vybalení, což eliminuje potřebu nákladného nebo uhlíkově náročného školení.
  • Jeho agentní architektura se nespoléhá jen na jeden velký jazykový model (LLM), ale využívá efektivní malé jazykové modely v kombinaci s agentním uvažováním a dalšími pokročilými nástroji umělé inteligence, což výrazně snižuje spotřebu energie. Například SFR-RAG společnosti Salesforce je malý jazykový model optimalizovaný pro přesné a spolehlivé úlohy. Cituje zdroje, extrahuje přesná fakta a zpracovává složité otázky, čímž poskytuje důvěryhodné odpovědi s vyšší efektivitou a nižší spotřebou energie.
  • Agentforce navíc využívá na míru šitá data a metadata ze Salesforce Data Cloud a platformy Salesforce, což umožňuje vysokou přesnost a rychlost odezvy při minimalizaci plýtvání výpočetními zdroji.
Štítky: 

Podobné články

Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více

Celosvětové příjmy z prodeje polovodičů v roce 2024 vzrostly o 18 %

10. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle společnosti Gartner dosáhly celosvětové tržby z prodeje polovodičů v roce 2024 celkem 626 miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 18,1 %. V roce 2025 se předpokládají příjmy ve výši 705 miliard USD. Čtěte více

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více