Růst trhu podnikových aplikací zbrzdí na 5,4 procenta

1. 10. 2009. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Z analýzy společnosti IDC vyplývá, že český trh podnikových aplikací letos poroste jen o 5,4 procenta, přestože v roce 2008 rostl více než třikrát rychleji.

Podle společnosti SAP, která byla v roce 2008 s podílem 47 procent největším dodavatelem podnikových aplikací v České republice, dochází spolu se zpomalováním trhu i ke změnám v nákupním chování organizací. Zatímco dříve si například některé podniky pořizovaly informační systém jen kvůli novým funkcím, dnes jsou opatrnější a vedle návaznosti řešení na konkrétní a aktuální podnikové cíle požadují od dodavatelů i vyčíslení přínosů a návratnosti.

Podle Kolaříka se dnes organizace při výběru podnikových aplikací mnohem častěji zaměřují na pokrytí jen vybraných oblasti podnikání, které považují za aktuálně i strategicky nejdůležitější, od čehož si slibují nejen rychlejší efekty, ale i nižší náklady. Menší firmy například více investují do řešení pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), protože pro ně zákazníci v době horší dostupnosti peněz často představují jediný zdroj příjmů. Vedle smyslu investic však organizace přísněji posuzují i jejich přínosy nebo návratnost.

Podle statistik společnosti SAP může například zavedení systému pro finanční kontrolu a řízení rizik zrychlit inkaso pohledávek o 10 až 15 procent nebo snížit objem rizikových pohledávek o 20 až 50 procent. Podnikové aplikace zaměřené na provozní řízení dokážou například snížit spotřebu materiálu o dvě až tři procenta nebo snížit náklady na expedici až o 20 procent. Řešení typu business intelligence naopak umí zkrátit dobu přípravy reportů až o 75 procent.

Podle analýzy AMR Research se například aplikace na kompletní vyřizování objednávek, jejímž cílem je zlepšit distribuci, může v úsporách vrátit již do osmi měsíců. Řešení pro nákup zaměřené na snížení nákladů mělo průměrnou návratnost 19 měsíců a řešení business intelligence zaměřené na zlepšení příjmů se v průměru vrátilo za dva roky. Naopak u řešení strategického charakteru z oblasti výroby se může návratnost pohybovat až okolo deseti let.

Podle společnosti SAP lze na trhu podnikových aplikací do budoucna očekávat především zvýšený zájem o řešení z oblasti řízení rizik, řešení business intelligence a nástroje pro efektivní využívání podnikových dat, větší využití sociálních sítí v informačních systémech i zvyšující se podíl podnikových aplikací, které jsou poskytovány ve formě software jako služba.