Rozvoj internetu v střední a východní Evropě
Výsledky výzkumu gemiusAudience, které dokazují růst penetrace internetu na jednotlivých trzích střední a východní Evropy a zvýšení výdajů na online reklamu, jsou pro zadavatele reklamy znamením rostoucího potenciálu tohoto regionu. Tento potenciál je navíc posílen díky stabilní pozici sociálních sítí v jednotlivých zemích.
Region střední a východní Evropy, jehož rozvoj byl v minulosti omezen překážkami ekonomického a technologického rázu, může nyní dokázat svůj potenciál v oblasti internetového trhu. I když tyto trhy nedosáhly ještě takové úrovně, jako západní státy, jejich výhodou je nepochybně rychlý růst a rostoucí míra penetrace internetu. Kromě toho tento region může nabídnout konkurenceschopné ceny a nová řešení.
Důvodem rostoucího zájmu o potenciál tohoto regionu může být stoupající penetrace internetu v letech 2006 – 2009.
V pěti zemích z regionu CEE (střední a východní Evropy) byla zjištěna více než padesátiprocentní úroveň penetrace internetu. Jak je patrné z grafu, ve většině případů vykazují státy střední a východní Evropy rostoucí trend penetrace internetu. Méně vyspělé trhy se vyvíjejí velmi rychle, například Ukrajina, která má nejnižší úroveň penetrace internetu, vykazuje zároveň nejvyšší růst počtu internetových uživatelů v letech 2006–2009 (84 procent).
Dalším ukazatelem, který může sloužit jako důkaz rostoucího potenciálu internetových trhů střední a východní Evropy, je průměrný růst nákladů na online reklamu. Pokud porovnáme výsledky regionu CEE se zeměmi západní Evropy, můžeme si povšimnout, jak dynamický je tento vývoj: v období 2007–2008 se růst výdajů na online reklamu zvýšil o 52 procent, což je dvakrát více než v západních evropských státech ve stejném období.
Výrazně nižší růst trhů zemí západní Evropy je pravděpodobně způsobený vysokou úrovní rozvoje těchto trhů a jejich nasycením. Oproti tomu, v regionu CEE, kde jsou trhy méně vyspělé, nárůst objemu a investic do online reklamy je velmi výrazný a dokazuje rostoucí potenciál těchto států.
Jak bylo zmíněno výše, nejen rostoucí penetrace internetu či výdaje na internetovou reklamu svědčí o současném potenciálu trhů ve střední a východní Evropě. Lokální internetové značky, založené a budované v těchto zemích, soupeřily s globálními giganty, názorným příkladem jsou sociální sítě. Zajímavé je sledovat jak v těchto státech místní projekty a řešení odolaly expanzi subjektů, jako například Facebook. Specifika internetových trhů v těchto zemích představují nové oblasti, na které se mohou zaměřit zadavatelé reklamy a případně další zainteresované subjekty.
Zdrojem dat, která zobrazují současnou situaci internetových trhů v regionu střední a východní Evropy je výzkumná studie gemiusAudience, kterou Gemius provádí od roku 2002 ve více než šestnácti trzích v celé Evropě a na Blízkém východě. Společnost gemiusAudience využívá ve svých výzkumech unikátní hybridní metodologii, kterou tvoří site-centric výzkum, výzkumný panel a strukturální údaje shromážděné offline. Kromě toho je výzkumná metoda této studie vždy přizpůsobena specifickému stavu internetu na jednotlivých trzích, tak aby umožnila získání co nejpřesnějších dat (díky volbě mezi cookie panelem a software panelem).