Prodej tabletů vloni klesl na nejnižší úroveň od roku 2011
„Vzhledem k tomu, že ekonomika se výrazně nezlepšuje a spotřebitelé své peníze vydávají za jiné věci než spotřební elektroniku, tablety nejsou na nákupních seznamech prioritou. Situaci na trhu s tablety jistě ovlivnilo také posunutí některých projektů či zmrazení výdajů ve firmách i veřejném sektoru,“ uvedla Anuroopa Nataraj, senior analytička výzkumu v IDC. „Letos se očekává možnost určitého oživení, pokud bude rok 2024 ekonomicky příznivější. Celkové problémy na trhu s tablety však přetrvávají a technologický pokrok v oblasti umělé inteligence se navíc v příštích dvou letech pravděpodobně zaměří spíše na osobní počítače a chytré telefony, což potenciálně povede k dalšímu odlivu poptávky.“
Společnosti Apple se podařilo udržet si první místo na trhu s tablety, a to i přes výrazný pokles prodeje ve čtvrtém čtvrtletí (29,3 %) i za celý rok (19,8 %). To sice způsobilo určitou erozi tržního podílu Applu ve 4. čtvrtletí, ale celoroční podíl byl stabilní a činil více než 37 % trhu. Společnost Samsung zůstala na druhém místě s poněkud lepšími výsledky a malou změnou svého tržního podílu za poslední kvartál i celý rok.
Globální prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 4Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 4Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 14,9 | 40,6 | 21,1 | 47,4 | -29,3 |
Samsung | 7,3 | 19,8 | 7,8 | 17,5 | -6,6 |
Huawei | 2,8 | 7,6 | 2,3 | 5,2 | 21,2 |
Lenovo | 2,6 | 7,1 | 2,3 | 5,2 | 12,9 |
Xiaomi | 1,6 | 4,3 | 1,2 | 2,6 | 35 |
Ostatní | 7,6 | 20,6 | 9,8 | 22,1 | -22,7 |
Celkem | 36,8 | 100 | 44,6 | 100 | -17,4 |
Firmy Xiaomi a Huawei zaznamenaly ve čtvrtém čtvrtletí solidní růst. Agresivní marketing a rozšiřující se působnost po celém světě pomohly společnosti Xiaomi vytlačit Amazon z první pětky za čtvrté čtvrtletí. Huawei naopak vykázal díky „jen“ čtyřprocentnímu poklesu nejlepší výsledky mezi prvními pěti společnostmi za celý rok.
Globální prodej tabletů v roce 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 2023 | Tržní podíl (%) | Prodej 2022 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 48,5 | 37,8 | 60,5 | 37,4 | -19,8 |
Samsung | 26,2 | 20,4 | 30,4 | 18,8 | -13,9 |
Lenovo | 9,3 | 7,2 | 11,6 | 7,1 | -19,7 |
Huawei | 8,7 | 6,8 | 9,1 | 5,6 | -4 |
Amazon | 5,5 | 4,2 | 16 | 9,9 | -65,9 |
Ostatní | 30,3 | 23,6 | 34,1 | 21,1 | -11,1 |
Celkem | 128,5 | 100 | 161,6 | 100 | -20,5 |