Prodej tabletů se ve 2. čtvrtletí 2023 propadl
Poptávka po tabletech je kvůli obavám a ekonomické nejistotě zákazníků i nadále nízká a většina (hlavních) výrobců vykázala dvouciferný meziroční pokles prodeje.
Problémem stála zůstávala také zvýšená úroveň zásob v distribučních, která byla překážkou pro dodávky nových tabletů. Dá se však očekávat, že tento problém bude v nadcházejících měsících postupně odeznívat.
Dodávky chromebooků ve stejném období klesly jen o necelá dvě procenta na 5,8 milionu zařízení. Za relativně slušnými výsledky přinejmenším z části stálo také urychlení některých dodávek, který byly původně plánovány až na druhou polovinu roku 2023 kvůli očekávanému zdražení souvisejícímu s rostoucími poplatky za využívání platformy Chrome OS.
První místo na globálním žebříčku největších producentů tabletů za druhé čtvrtletí letošního roku obsadil Apple. I přes 10,5 milionu prodaných iPadů však firma vykázala meziroční pokles o téměř 17 %. Navzdory poklesu má Apple pravděpodobně lepší pozici než většina jeho konkurentů, protože americká společnost obvykle cílí na movitější zákaznickou základnu, která pravděpodobně méně ovlivněna hospodářským poklesem.
Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 2Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 10,5 | 37 | 12,6 | 31,2 | -16,8 |
Samsung | 5,8 | 20,6 | 7,1 | 17,7 | -18,3 |
Lenovo | 2,1 | 7,6 | 3,5 | 8,7 | -38,8 |
Huawei | 1,7 | 5,9 | 2,1 | 5,3 | -22,9 |
Xiaomi | 1 | 3,6 | 0,7 | 1,8 | 41,6 |
Ostatní | 7,2 | 25,3 | 14,3 | 35,3 | -49,7 |
Celkem | 28,3 | 100 | 40,3 | 100 | -29,9 |
Druhé místo obsadil Samsung, který s 5,8 miliony tablety vykázal meziroční propad o 18,3 %. Samsung však hodlá ve druhé polovině roku 2023 tlačit na prodeje ve špičkovém segmentu, tedy včetně prémiových výrobků a modelů s velkou obrazovkou.
Třetí pozici si zajistilo Lenovo, které prodalo 2,1 milionu tabletů. Firma sice vykázala meziroční pokles o téměř 40 procent, současně si však o téměř 13 % polepšila oproti předchozímu kvartálu. I další dvě příčky na globálním žebříčku obsadily čínské firmy. Čtvrtá pozice připadla na Huawei, který prodal 1,7 milionu tabletů a meziročně si tak pohoršil o 22,9 %. Pátá příčka zbyla na Xiaomi, které prodalo milion tabletů a dokázalo tak meziročně zvýšit své prodeje skoro o 42 %. Společnost za to vděčí včasnému uvedení svých klíčových modelů a také stále se lepšící reputaci v segmentu tabletů (zejména na asijských trzích, avšak nejenom na nich).
Prodej chromebooků ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 2Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
HP Inc. | 1,6 | 26,9 | 0,9 | 15,6 | 69,2 |
Lenovo | 1,3 | 22,8 | 1,3 | 21,7 | 3,1 |
Dell | 1,3 | 22,2 | 1,5 | 25,6 | -14,9 |
Acer | 1,1 | 18,3 | 1,3 | 22,7 | -20,7 |
ASUS | 0,2 | 3,8 | 0,3 | 4,9 | -24,7 |
Ostatní | 0,3 | 6 | 0,6 | 9,4 | -37,7 |
Celkem | 5,8 | 100 | 5,9 | 100 | -1,8 |
„Trh s tablety se dále tříští. Zejména iPady si přivlastnily vyšší třídu a značky jako Xiaomi a Lenovo se etablovaly v nižší třídě,“ uvedl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „Tato situace představuje výzvu pro střední cenovou kategorii, protože mnoho spotřebitelů tíhne k cenovým extrémům.“
„Ekonomická situace v předchozích letech vyústila v několik scénářů prodeje a používání tabletů. Zejména v chudších regionech jsou dobře přijímány slušně vybavené modely, které si však dokážou zachovat i dostupnou cenu,“ poznamenal Anuroopa Nataraj seniorní analytik IDC. „Právě díky tomu dokázalo uspět i několik nových hráčů na trhu, což se podepsalo pod relativně lepší vývoj trhu v rozvojových regionech oproti vyspělým oblastem.“