Prodej tabletů a chromebooků zaznamenal poprvé od začátku pandemie pokles
„Mnoho vzdělávacích, vládních i jiných institucí vloni investovalo značné prostředky, aby umožnilo vzdálené fungování svých žáků, studentů nebo zaměstnanců, a výrazně za nová zařízení utráceli také sami spotřebitelé. To se podle očekávání alespoň v krátkodobém horizontu odrazilo v jisté saturaci trhu,“ uvedl analytik Anuroopa Nataraj z IDC. „Pandemie covid-19 a s ní spojené dění výrazně zvýšilo zájem o chromebooky i o tablety, a to zejména v ekonomicky rozvinutých regionech, jakými jsou západní Evropa nebo USA. V méně rozvinutých oblastech zájem o tyto přístroje prozatím přetrvává, ale z globálního hlediska jde již jen o neznatelný příspěvek k celkovým prodejům.“
Celosvětový prodej chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech) | |||||
Výrobce | Prodej 3Q21 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q20 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Lenovo | 1,5 | 23,1 | 1,7 | 18 | -10 |
Acer | 1,4 | 20,8 | 1,6 | 17,1 | -14,6 |
Dell | 1,2 | 18 | 1,2 | 13,4 | -5,7 |
HP Inc. | 1,1 | 16,9 | 3,2 | 35 | -66,1 |
Samsung | 0,6 | 8,9 | 0,6 | 6,2 | 0,2 |
Ostatní | 0,8 | 12,3 | 0,9 | 10,2 | -15,4 |
Celkem | 6,5 | 100 | 9,2 | 100 | -29,8 |
Růst prodeje tabletů byl v roce 2020 zapříčiněn řadou faktorů včetně jejich všestranné využitelnosti, problémů s dodávkami PC i jejich relativně nižší ceně. Navzdory poklesu spotřebitelské poptávky se předpokládá, že zájem v některých průmyslových vertikálách jako logistika, zdravotnictví nebo třeba bankovnictví bude pokračovat i po odeznění pandemie, která v řadě případů změnila zaběhlé zvyky a standardy a často výrazně urychlila digitalizaci a nástup moderních technologií.
Celosvětový tabletů chromebooků ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech) | |||||
Výrobce | Prodej 3Q21 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q20 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 14,7 | 34,6 | 14 | 30 | 4,6 |
Samsung | 7,5 | 17,7 | 8,4 | 18 | -11,1 |
Amazon | 4,7 | 11,1 | 5,4 | 11,6 | -13,3 |
Lenovo | 4,3 | 10,1 | 4,2 | 9 | 2,1 |
Huawei | 2,3 | 5,4 | 4,2 | 9 | -45,9 |
Ostatní | 8,9 | 21,1 | 10,5 | 22,4 | -14,8 |
Celkem | 42,3 | 100 | 46,7 | 100 | -4,9 |
„Ačkoli za poklesem prodeje v obou produktových kategorií stojí primárně slábnoucí poptávka, určitý vliv může mít také zhoršená dostupnost,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. „To by však na druhou stranu opět mohlo otevírat dveře výrobcům osobních počítačů, kteří jsou schopni alespoň prozatím relativně pravidelně dodávat na trh např. herní počítače, které jim přeci jenom umožňují generovat o dost vyšší marže.“