Prodej tabletů a chromebooků se nadále propadal
Prodeji tabletů ve sledovaném období dominovaly i přes meziroční pokles o 15,1 % iPady od Applu. Celkem se jich prodalo 12,5 milionu. Na rozdíl od minulých let Apple neuvedl ve třetím čtvrtletí na trh žádné nové modely, které obvykle přinesou nárůst prodeje ve druhé polovině roku. Tržní podíl si nicméně Apple dokázal udržet.
Samsungu se podařilo ve sledovaném čtvrtletí prodat šest milionů tabletů, což stačilo na celkové druhé místo. Přestože dodávky společnosti poklesly, výrobce se zřejmě soustředí i na obrat a větší pozornost upírá na prémiový segment.
Na třetím a čtvrtém místě se v tomto čtvrtletí umístily společnosti Lenovo a Huawei s dodávkami 2,6 milionu, resp. 2,3 milionu kusů. Po neuspokojivých výsledcích v minulém čtvrtletí se Amazonu podařilo znovu se umístit v první pětce díky přípravě na sváteční sezónu a uvedení nového prémiového zařízení Fire Max 11 za příznivou cenu.
„První tři čtvrtletí roku 2023 přinesly jedny z největších poklesů na trhu s tablety a nelze očekávat, že by se nadcházející prázdninová sezóna příliš lišila. Vzhledem k tomu, že s velkou pravděpodobností již nedojde k žádnému dramatickému zlepšení makroekonomických podmínek, předpokládá se, že se zpoždění projektů a nákupů posune dále do roku 2024,“ uvedl Anuroopa Nataraj, senior analytik společnosti IDC. „Oživení v segmentu vzdělávání a rostoucí možnosti využití tabletů napříč tržními vertikálami by mohly trhu s tablety pomoci udržet se dlouhodobě nad vodou, ale v blízké budoucnosti neočekáváme žádný výrazný vzestup prodejů.“
Globální prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 3Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 12,5 | 37,5 | 14,7 | 37,9 | -15,1 |
Samsung | 6 | 18 | 7,2 | 18,6 | -17,1 |
Lenovo | 2,6 | 7,9 | 2,7 | 7 | -4,2 |
Huawei | 2,3 | 6,8 | 2,4 | 6,2 | -5,7 |
Amazon | 2,2 | 6,5 | 4,3 | 11,1 | -49,5 |
Ostatní | 7,7 | 23,3 | 7,4 | 19,1 | 4,6 |
Celkem | 33,2 | 100 | 38,7 | 100 | -14,2 |
„Tablety se bohužel po většinu času své existence vždy nacházely v nelehkém středu mezi osobními počítači a chytrými telefony, což nadále vytváří tlak na pokles trhu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Nejúspěšnější výrobci tabletů si však uvědomili, že tablet funguje nejlépe ve spojení s počítačem nebo chytrým telefonem, nikoli proti nim, a proto očekáváme, že ostatní výrobci budou následovat jejich příkladu a nabídnou jednotnější software a služby, i když to bude nějakou dobu trvat.“
Globální prodej chromebooků ve 3. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 3Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Acer | 1 | 28,3 | 1,1 | 23,9 | -6,3 |
HP Inc. | 0,7 | 19 | 0,8 | 17,9 | -16 |
Dell | 0,7 | 19 | 0,9 | 20,9 | -28,1 |
Lenovo | 0,6 | 18,2 | 0,8 | 18,2 | -20,9 |
ASUS | 0,2 | 6,4 | 0,3 | 6,6 | -23,1 |
Ostatní | 0,3 | 9,1 | 0,6 | 12,5 | -42,1 |
Celkem | 3,5 | 100 | 4,5 | 100 | -20,8 |
Další propad prodeje postihl také segment chromebooků. Trh s chromebooky je však (ve srovnání s tablety) potenciálně v lepší pozici díky očekávanému obnovení v segmentu vzdělávání a zbývajícím (nevyčerpaným) rozpočtům v oblasti vládních výdajů.