Prodej smartphonů utrpěl další výrazný propad
Ačkoli pokles je výraznější, než IDC původně předpokládalo (prognózy hovořily o 12,7% poklesu), nejde o žádné překvapení. Skladové zásoby zůstávají i nadále zvýšené, nicméně ve srovnání s obdobím před šesti měsíci jsou distribuční kanály v podstatně lepší kondici díky snížení objednávek i intenzivním podpůrným propagačním aktivitám.
„Celé odvětví si prochází nutným obdobím zbavování se zásob a přizpůsobování se nové situaci. Výrobci zůstávají opatrní a spíše uplatňují konzervativní přístup, než aby se snažili o dočasné zvýšení svých podílů. Jde o chytrý přístup, pokud se vendoři chtějí vyhnout nezdravé situaci, jaká nastala v roce 2022,“ uvedla ředitelka výzkumu v IDC Nabila Popal. „Ačkoli jsme ohledně oživení do konce roku optimističtí, máme před sebou ještě náročných tři až šest měsíců. Všichni s napětím očekávají, kdy přesně se karta obrátí, a chtějí se na vlně oživení svézt jako první. Je to však složitá situace. Ten, kdo do toho skočí příliš brzy, se utopí v přebytečných zásobách. Nyní je více než jindy důležité pečlivě sledovat tržní nálady. Pokud nedojde k nepředvídatelným událostem, IDC očekává, že trh ve třetím čtvrtletí překročí kladnou hranici a do prázdninového čtvrtého čtvrtletí zaznamená zdravý dvouciferný růst.“
Globální prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
Samsung | 60,5 | 22,5 | 74,6 | 23,7 | -18,9 |
Apple | 55,2 | 20,5 | 56,5 | 18 | -2,3 |
Xiaomi | 30,5 | 11,4 | 39,9 | 12,7 | -23,5 |
Oppo | 27,4 | 10,2 | 29,3 | 9,3 | -6,7 |
Vivo | 20,5 | 7,6 | 25,3 | 8 | -18,8 |
Ostatní | 74,5 | 27,7 | 88,9 | 28,3 | -16,2 |
Celkem | 268,6 | 100 | 314,5 | 100 | -14,6 |
Téměř všechny regiony zaznamenaly ve sledovaném období pokles. V Číně došlo k téměř 12% poklesu, což bylo o něco více, než se očekávalo, a to i přes nedávné znovuotevření trhu. Spotřebitelé dávají přednost cestování a zábavě před nákupy chytrých telefonů a stále přetrvává nejistota, která tlumí náladu spotřebitelů. Rozvinutým trhům, jako jsou USA a západní Evropa, se dařilo o něco lépe než ostatním (pokles zde činil 11,5 %, resp. 9,4 %). Rozvíjející se trhy jako region Asie a Pacifiku, střední a východní Evropa nebo region Blízkého východu a Afriky zaznamenal poklesy v rozpětí 17-20 %.
„Pozitivní je, že podle nedávných diskusí s výrobci OEM i zástupci dodavatelského řetězce odvětví chytrých telefonů všeobecně získává důvěru, že koncem letošního roku a v roce 2024 dojde k obnovení růstu,“ uvedl Ryan Reith, viceprezident skupiny IDC Worldwide Tracker. „V posledních měsících byla nejvíce omezována nabídka značek, které obsluhují především střední a nižší segment trhu. Zde je obvykle vysoká konkurence a nízké marže. Obvykle tito hráči více váhají s opětovným náběhem, nyní ale začínáme pozorovat náznaky, že i v této skupině roste optimismus.“