Prodej řešení pro sjednocenou komunikaci a spolupráci v prvním kvartále rostl
V kusovém vyjádření (ať již jde o zařízení, linky, licence či místa) UC&C trh v prvním čtvrtletí meziročně vyrostl o 7,7 % na 587,6 milionu. Nižší míra růstu příjmů v porovnání s objemem naznačuje pokračující tlak na snižování jednotkových cen.
„Podniky nadále zvyšují investice do cloudových kolaboračních platforem a postupně upouštějí od čistě hardwarových řešení,“ uvedl Jitesh Gera z IDC. „Vše, co poskytuje větší flexibilitu a interoperabilitu komunikace za nižší cenu, si získává pozornost kupujících. Interoperabilita a možnosti integrace jsou klíčem k úspěchu dodavatelů komunikačních (cloudových) platforem i ke spokojenosti samotných zákazníků. Výhody, které přístup založený na cloudu přináší, se budou s rostoucími schopnostmi umělé inteligence jen zvyšovat, čímž se budou i podnikům otevírat nové možnosti jak rychle a efektivně optimalizovat své fungování i své náklady.“
V segmentu komunikačních platforem jako služby (CPaaS) byl sice zaznamenán 10,2% meziroční nárůst oproti stejnému období roku 2022, ale ve srovnání s prvním kvartálem letošního roku došlo ke 3,5% poklesu tržeb. Do oblasti CPaaS spadají např. nástroje pro zasílání zpráv, hlasovou i video komunikaci nebo elektronická pošta. Největší podíl zde mají v tuto chvíli nástroje pro zasílání zpráv (67 %) a hlasovou komunikaci (15 %). Pro celý rok 2023 IDC odhaduje nárůst o 13,3 % na 15,7 miliardy USD.
„Trh CPaaS dozrává a společnosti racionalizují své výdaje v tomto segmentu,“ uvedl Courtney Munroe, viceprezident výzkumu ve společnosti IDC.
Dodavatelé UC&C řešení ve zkratce:
- Microsoft posílil svou dominanci. Tržby firmy v prvním kvartále meziročně vzrostly o 22 % na 6,6 miliardy USD. Tržní podíl Microsoftu činil 42,6 %.
- Tržby společnosti Zoom ve sledovaném období meziročně vzrostly o 1,8 % na miliardu USD. Tržní podíl 6,8 % (navzdory mírnému poklesu) stačil na přeskočení společnosti Cisco.
- Cisco vykázalo meziroční pokles tržeb o citelných 16,1 % na 911 milionů USD. Tržní podíl firmy klesl na 5,9 %.
Dodavatelé CPaaS řešení ve zkratce:
- Značkám Twilio, Sinch a Infobip připadla v prvním čtvrtletí 2023 téměř polovina trhu. Konkurenční prostředí se však rychle mění a někteří menší hráči zvládají růst mnohem rychleji než lídři. Jako příklad mohou posloužit firmy Route Mobile s meziročním růstem 48 % nebo Vonage, které rovněž rostlo rychleji než tržní průměr.
- Twilio získalo tržní podíl 23,4 % (vykázalo tedy mírný růst) a dosáhlo tržeb 847 milionů USD.
- Tržby značky Sinch meziročně klesly o 4,4 % na 590 milionů USD. Klesl i tržní podíl (který tak v prvním kvartálu činil 16,3 %).