Přihlašování k účtům: nejčastější chybou je opakované použití stejných hesel

21. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Podle dotazování společnosti GFI Software mezi českými a slovenskými partnery je nejbezpečnějším způsobem přihlašování k účtům dvoufaktorové ověřování (2FA). Podle 91 % dotázaných IT profesionálů dělají uživatelé nejčastější chybu opakovaným použitím stejného hesla pro přihlašování k více účtům.

Historie tvorby hesel je poznamenána neustálým soubojem mezi uživateli chránícími své účty a kyber útočníky, kteří se snaží přístup k nim zneužít ke svému prospěchu. Uživatelé ale často chybují, pokud generují snadno uhodnutelná hesla nebo pokud s nimi zacházejí neopatrně. Proto je velmi důležité kromě nástrojů na řízení přístupu také eliminovat rizika phishingu, s jehož využitím mohou útočníci snadno získat přístup do kritických firemních systémů.

Některé zajímavé výsledky dotazování:

  • Podle 91 % dotázaných IT adminů jsou častou chybou hesla opakovaně používaná pro více účtů, podle 68 % hesla obsahující jméno či datum narození, podle 58 % hesla kratší než osm znaků a podle 53 % dotázaných jednoduché číselné řady.
  • V žebříčku bezpečného přihlašování se na 1. místě umístilo 2FA přihlašování, potom biometrické ověřování (např. FaceID), silné heslo a nejméně bezpečný je kód PIN.
  • Podle 57 % dotázaných může umělá inteligence (AI) pomoci generovat silná hesla, podle 54 % analyzovat a identifikovat slabá místa a podle 33 % pomoci zapamatovat všechna hesla. Zároveň má ale 76 % dotázaných obavu, že AI může být zneužita i k neoprávněnému získání přístupových údajů.
  • Jen 42 % dotázaných uvedlo, že v poslední době uskutečnilo školení specificky zaměřené na tvorbu hesel a 23 % na školení o phishingu a sociálním inženýrství. Většina školení (podle 66 % respondentů) je dnes zaměřena na všeobecné informování o IT bezpečnosti.

„Správa přístupu k důležitým systémům a datům je chronicky vnímána jako slabé místo zabezpečení firemní IT infrastruktury,“ řekl Zdeněk Bínek, ředitel společnosti Zebra systems, distributora řešení GFI Software v ČR a SR. „Je třeba si uvědomit, že vedle tvorby silných hesel a komplexních nástrojů pro řízení přístupu jsou stejně důležitou oblastí technické prostředky typu filtrování e-mailů plus školení uživatelů eliminující phishingové hrozby. K čemu nám jsou neuhodnutelná hesla či neprolomitelná 2FA autentizace, když uživatel předá útočníkům přístup sám a dobrovolně na základě jednoho phishingového e-mailu.“

Štítky: 

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více