Pošta odbavuje dvojnásobný počet balíků
Největší nápor se čeká tradičně těsně před Vánocemi, tedy v týdnu od 16. prosince. Počet zásilek přitom kontinuálně roste již zhruba od poloviny října.
O počtu zásilek svědčí i zavážení doručovacích dep z třídících uzlů. Běžně pošta z Malešic zaváží jednou denně, v současnosti se auta musí otočit třikrát nebo čtyřikrát. Zvýšený nápor hlásí však i další firmy, zabývající se tímto obchodem.
Zásilky z ciziny
Ještě v týdnu od 9. do 15. 12. 2013 je podle České pošty možné objednávat balíky z ciziny, aby došly před Štědrým dnem (zaručené je to u těch z Evropy). Následující týden již se za jejich včasné doručení pošta nezaručí. Standardní doba pro odbavení balíku nebo jiné zásilky z Evropy je i před Vánoci pět dní. Zásilky ze zemí mimo Evropu putují během roku do ČR průměrně 14 dní. Nejvíce jich do Česka přichází z jihovýchodní Asie, přitom objem zásilek začal růst již v září.
Růst prodejů v e-shopech – snadný život však nemají
V tomto týdnu od 9. prosince utratí Češi v e-shopech rekordní tři miliardy korun. Vyplývá to z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Na nákup dárků po síti chystá více než 75 % tuzemských uživatelů internetu. Obrat e-shopů před svátky stoupne meziročně o 13,5 % na 18,5 miliardy korun. Průměrná česká domácnost utratí 40 % svých vánočních výdajů na internetu. Více než třetinu elektroniky, kterou lidé nakoupí, objednají v některém z e-shopů.
I tento rok se očekává, že za nákupy na internetu padne další rekord v obratu. Loni byly hitem chytré telefony, letos budou jedničkou tablety. Přední světový výrobci postupně snižují jejich ceny. Navíc se do prodeje nejen na internetu dostalo mnoho tabletů méně známých a levnějších výrobců, které je nabízejí i za 1 500 korun, tedy levněji než chytré telefony. Naopak výrazně poklesne prodej černé techniky typu audio a plazmových či LCD televizí. Výrobci totiž nenabízejí zásadní novinky.
Lidé na Vánoce utrácejí v průměru 800 až 2 500 korun, proti jiným měsícům v roce jejich cena objednávky vzroste o desítky korun. Většina přitom objednává na internetu, ale většina lidí si objednávku chce vyzvednout osobně.
Podle ředitele Vivantis je podnikání na internetu rok od roku komplikovanější. Konkurence přibývá, což tlačí marže obchodníků dolů a ti musejí vynakládat velké prostředky na reklamu. Klesá i průměrná hodnota objednávky, protože zákazníci chtějí zboží pořídit co nejlevněji.