Posiluje význam alternativních dopravců
U tuzemských internetových prodejců posilují zejména alternativní dopravci, kteří nabízejí flexibilní služby vyhovující časově vytíženým zákazníkům nakupujícím na internetu.
V oblasti přepravních služeb v České republice dlouhodobě dominovala
Česká pošta, současný trh však již nabízí zajímavé alternativy.
Internetové obchody proto standardně umožňují svým klientům zvolit si pro
doručení zboží alternativního přepravce, jakými jsou služby PPL, DHL,
DPD či GLS. Oceňují u nich především flexibilitu služeb, které
přispějí ke zkvalitnění jejich zásilkového servisu. Na bezproblémové
dodávce produktů jsou internetové obchody závislé, výběr dopravce je pro
ně tudíž klíčový.
Zvyšování standardů v oblasti zásilkového servisu znamená pro
internetové obchody efektivnější využití vynaložených prostředků.
Celkové náklady související s dopravou se u největších internetových
prodejců pohybují v řádech milionů korun měsíčně. Pro zákazníka je
viditelný pouze náklad spojený s cenou samotné služby přepravy. K tomu
je však potřeba připočíst náklady na přípravu zásilky na přepravu,
náklady spojené s údržbou softwaru určeného pro zajištění rychlejší
expedice a samozřejmě čas za lidskou práci spojenou s předáním
balíčků přepravci a následné řešení reklamací.
Služeb dopravců využívají především internetové obchody, které expedují rozměrově menší zásilky. Odlišná situace je například u e-shopů s nábytkem. Vzhledem k předpokládaným nákladům na dopravce si dodávku zboží klientům řeší samostatně. „Ročně přepravíme zhruba 8 000 zásilek, což nás stojí kolem 1,5 milionů korun. Je to pro nás zhruba o 20 % levnější než externí dodávková služba. Vzhledem k průměrné výši objednávky přitom hradíme náklady na přepravu většinou za naše zákazníky,“ uvedl Jiří Urbánek, ředitel internetového obchodu s nábytkem Nabytek-forliving.cz, který zákazníkům nabízí dopravu zdarma u každé objednávky nad tři tisíce korun.