Obecní úřady reagují na dotazy rychle, ale…
Úřady na e-mailové dotazy odpovídají rychle, v odpovědích však často chybí důležité informace i zpětný kontakt na pověřenou osobu. Ve 14 procentech případů dokonce úřady na otázky nezareagovaly vůbec.
Únorový výzkum se zaměřil na hodnocení aktivity úředníků všech obcí III. stupně s výjimkou magistrátů, jimž byly elektronicky zaslány dotazy s požadavkem na řešení konkrétního problému. Dotazy směřovaly na odbor sociálních věcí a občanských záležitostí. Šetření společnosti Sodatsw ukázalo, že úřady reagují na dotazy občanů většinou rychle, 71 procent pracovníků totiž odpovědělo na e-mail do druhého dne. Nejrychleji otázky zodpovídaly úřady obcí Jilemnice, Hořice a Bruntálu. Dalších 15 procent úředníků odpovídalo v rozmezí dvou až šesti dnů po odeslání dotazu, zbylé obce otázky nezodpověděly.
„V průzkumu nás překvapilo zjištění, že celých 26 procent úředníků odpovědělo na otázky ještě týž den. Většina těchto odpovědí navíc byla kvalitnější, než v případech, kdy si vzali pracovníci na odpověď více času,“ sdělil Martin Hanzal, výkonný ředitel společnosti Sodatsw. „Cílem průzkumu bylo prověřit pracovní nasazení a kvalifikaci úředníků místní samosprávy, kteří jsou placeni z daní obyvatel České republiky,“ dodal Hanzal s tím, že důvodem k zahájení průzkumu bylo zjištění, že zaměstnanci tráví průměrně 17 procent pracovní doby brouzdáním po internetu. Vyplynulo to z měření pomocí monitorovacích nástrojů společnosti Sodatsw.
V průzkumu nebyla neposuzována pouze rychlost odpovědí, ale především jejich komplexnost. Při hodnocení bylo zohledňováno, zda úředníci zaslali potřebné dokumenty, nabídli osobní řešení problému a upozornili na možné komplikace. Z došlých odpovědí poskytlo 37 procent úřadů kvalitní podklady, které detailně řešily vzniklou situaci. Dalších 30 procent odpovědí úředníků obsahovalo pouze polovinu z požadovaných údajů a 33 procent zaměstnanců obcí zaslalo zcela nedostačující informace.
„Nejčastější chybou bylo, že odpovědi neobsahovaly informace o dokumentech či formulářích, které byly nezbytné pro řešení problému. Zároveň úředníci například neupozorňovali na správní poplatky nebo na reálné potíže, které mohou nastat. Ve většině odpovědí potom chyběly informace o úředních hodinách,“ uvedl Vít Kratochvíl, obchodní ředitel společnosti Sodatsw. „V průzkumu nám přišlo pouze osm procent odpovědí, které obsahovaly všechny požadované údaje.“