O2 ve třetím čtvrtletí s tržbami 13 832 miliard Kč

11. 11. 2010. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Telefónica O2)
Telefónica O2 Czech Republic oznámila finanční výsledky za první tři čtvrtletí 2010. Výnosy se v prvních třech čtvrtletích 2010 snížily meziročně o 7 % na 41 597 mil. Kč, v samotném třetím čtvrtletí o 7,8 % na 13 832 mil. Kč.

Finanční výsledky skupiny ve třetím čtvrtletí 2010 ovlivnilo další snížení mobilních terminačních poplatků, nižší počet ICT projektů pro veřejný sektor a výnosy z univerzální služby zaúčtované ve třetím čtvrtletí 2009. Bez zahrnutí vlivu univerzální služby by konsolidované výnosy z podnikání klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 6,4 % a o 6,8 % ve třetím čtvrtletí 2010.

Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 8,9 % na 18 255 mil. Kč (o 7,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby) a ve třetím čtvrtletí 2010 o 11,7 % na 5 982 mil. Kč (o 9,6 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby). Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 8,4 % na 21 444 mil. Kč (o 4,3 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků) a ve třetím čtvrtletí 2010 o 8,2 % na 7 134 mil. Kč (o 4,5 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků). Naproti tomu výnosy na Slovensku pokračovaly v solidním růstu, když v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně vzrostly o 54,1 % na 78,9 mil. EUR a o 59,3 % v samotném třetím čtvrtletí. Kromě toho vykázala Telefónica O2 Slovakia ve třetím čtvrtletí 2010 pozitivní provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA).

„Jsem rád, že se nám podařilo udržet solidní růst počtu zákazníků v klíčových oblastech, a to díky naší dlouhodobé snaze nabízet hodnotné služby. Zájem zákazníků o mobilní tarify O2 NEON vedl k dalšímu zvýšení počtu tarifních zákazníků a zlepšení zákaznické struktury. Nabídka služeb založená na vysokorychlostním internetu nám zase pomohla navýšit počet zákazníků ADSL a dále zpomalit pokles pevných linek. Na Slovensku jsme udrželi vysoké tempo růstu počtu zákazníků a ve třetím čtvrtletí jsme zaznamenali pozitivní úroveň provozního zisku OIBDA. Výnosy v uplynulém čtvrtletí byly ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků a nižšími výnosy z ICT služeb. Přesto jsme díky důsledné kontrole provozních nákladů udrželi plně srovnatelnou OIBDA marži v prvních třech čtvrtletích 2010 na vysoké úrovni 44 %, stejně jako loni v tomto období, a zároveň jsme zvýšili kvalitu našich služeb. Čistý zisk vzrostl meziročně o 16,5 % díky jednorázovému zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv, které potvrzuje náš pozitivní náhled na vývoj fixního segmentu,“ komentuje finanční výsledky Jesús Pérez de Uriguen, první místopředseda představenstva a ředitel pro finance společnosti Telefónica O2 Czech Republic

Podobně jako v předchozích čtvrtletích společnost pokračovala ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Díky tomu klesly konsolidované provozní náklady v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 2,9 % na 24 499 mil. Kč a o 5,6 % na 7 947 mil. Kč v samotném třetím čtvrtletí. Meziroční srovnání výše provozních nákladů bylo ovlivněno pozitivním vlivem dohody o narovnání se společností T-Mobile ve druhém čtvrtletí 2009 ve výši 1 027 mil. Kč. Bez zahrnutí této položky by konsolidované náklady klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 6,7 %. Za zmínku také stojí 12,9% pokles mzdových nákladů ve třetím čtvrtletí 2010, který potvrzuje pozitivní dopad restrukturalizačního programu oznámeného v prvním čtvrtletí 2010. Na konci září počet zaměstnanců skupiny poklesl meziročně o 13,7 % na 7 716. V samotném třetím čtvrtletí 2010 počet zaměstnanců skupiny poklesl o 582 zaměstnanců.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl na konci září 2010 výše 4 856 tisíc, meziročně o 1,4% méně, a byl ovlivněn jednorázovým snížením počtu smluvních zákazníků s nízkou mírou aktivity o 111 000 zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010. Bez tohoto jednorázového snížení by celkový počet zákazníků vzrostl meziročně o 0,9 %. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 2,6 % na 2 819 tisíc na konci třetího čtvrtletí 2010 (o 6,7 % více bez jednorázového snížení ve druhém čtvrtletí 2010). Čistý přírůstek ve třetím čtvrtletí dosáhl 37 tisíc (115 tisíc v prvních třech čtvrtletích bez zahrnutí uvedeného jednorázového snížení), zejména díky pokračující oblibě tarifů O2 NEON a migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci třetího čtvrtletí 2010 výše 2 038 tisíc, meziročně o 6,4 % méně. Za zmínku stojí další zlepšení ve vývoji této zákaznické báze. Ve třetím čtvrtletí 2010 klesl počet zákazníků o 23 tisíce ve srovnání s 34 tisíci a 35 tisíci ve druhém respektive prvním čtvrtletí 2010. Na konci třetího čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 58 %, což představuje meziroční nárůst o 2,3 p.b.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvních třech čtvrtletích 2010 dosáhla 2,4 %, což je o 0,5 p.b. meziročně více, zejména kvůli jednorázovému snížení počtu zákazníků smluvních služeb ve druhém čtvrtletí 2010.

Celkový mobilní hlasový provoz v České republice vzrostl v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 7,9 % na 6 558 milionů minut.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU dosáhl v prvních třech čtvrtletích 2010 výše 469,9 Kč, což představuje meziroční pokles o 8,8 %, také díky snížení mobilních terminačních poplatků. Na druhou stranu meziroční pokles ARPU se ve třetím čtvrtletí 2010 zpomalil na 7,4 % ze 7,9 % ve druhém čtvrtletí díky stabilizaci spotřeby zákazníků. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvních třech čtvrtletích 2010 výše 665,8 Kč, meziročně o 12,3 % méně, ale jen o 10,1 % méně na 669,5 Kč ve třetím čtvrtletí. Důvodem byla, stejně jako ve druhém čtvrtletí, pokračující stabilizace spotřeby zákazníků. Kromě toho stála za poklesem ARPU tarifních zákazníků pokračující migrace zákazníků předplacených služeb na smluvní služby a pokles mobilních terminačních poplatků. ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v prvních třech čtvrtletích 2010 o 8,6 % na 203,8 Kč, zatímco v samotném třetím čtvrtletí to bylo o 7,5 % na 205,1 Kč.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 8,4 % na 21 444 mil. Kč a o 8,2 % ve třetím čtvrtletí 2010. Výnosy ze služeb klesly v těchto obdobích meziročně o 8,4 %, ale jen o 8,1 % díky již zmíněnému poklesu mobilních terminačních poplatků a stabilizaci spotřeby. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvních třech čtvrtletích 2010 o 4,2 p.b. a o 3,8 p.b. v samotném třetím čtvrtletí. I přes 7,8 % meziroční nárůst odchozích hovorů v prvních třech čtvrtletích 2010 se výnosy z hovorného snížily meziročně o 10,8 % na 6 337 mil. Kč a o 11,4 % ve třetím čtvrtletí 2010. Hlavním důvodem byl vyšší počet zákazníků využívající tarify O2 NEON. Výnosy z propojení poklesly meziročně o 21,4 % na 2 800 mil. Kč a o 25,3 % v samotném třetím čtvrtletí díky dalšímu snížení mobilních terminačních poplatků a nižšímu příchozímu hlasovému provozu. Ostatní výnosy (včetně výnosů ze služeb s přidanou hodnotou, z internetu a datových a ostatních služeb) poklesly dohromady v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 5,1 %, zatímco ve třetím čtvrtletí jen o 0,7 %, což potvrzuje snižující se optimalizaci chování zákazníků podobně jako ve druhém čtvrtletí.

V segmentu pevných linek zaznamenala společnost nárůst počtu zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. V souladu s očekáváním a komentáři společnosti v předchozích čtvrtletích, finanční výsledky ve třetím čtvrtletí 2010 byly negativně ovlivněny nižšími výnosy z ICT služeb díky nižšímu počtu projektů pro veřejný sektor a již zmíněnými výnosy z univerzální služby.

Celkový počet pevných linek poklesl do konce září 2010 meziročně o 5,8 % na 1 686 tisíc. Ve třetím čtvrtletí 2010 dosáhl čistý pokles počtu pevných linek 23 tisíc, o 22,8 % méně oproti druhému čtvrtletí a o 31,8 % méně oproti prvnímu čtvrtletí 2010. Důvodem byl nárůst počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL), které společnost nabízí od května 2009. Vliv nové koncepce služeb se pozitivně odrazil také na snižujícím se poklesu počtu domácností využívajících služby společnosti.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 13,2 % na 1 318 milionů minut díky pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Počet přípojek ADSL dosáhl na konci třetího čtvrtletí 2010 výše 777 tisíc, meziročně o 11,3 % více, když čistý přírůstek ve třetím čtvrtletí 2010 dosáhl 20 tisíc. Počet zákazníků služby O2TV dosáhl 131 tisíc.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 8,9 % na 18 255 mil. Kč (o 7,5 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby) a o 11,7 % na 5 982 mil. Kč ve třetím čtvrtletí 2010 (o 9,6 % bez zahrnutí vlivu univerzální služby). Výnosy z měsíčních poplatků klesly v prvních třech čtvrtletích 2010 o 27,1 % na 3 934 mil. Kč a o 15,4 % ve třetím čtvrtletí, díky pokračujícímu poklesu počtu pevných linek a uvedení nové nabídky služeb založených na vysokorychlostním internetu v roce 2009. Na druhé straně výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 22,3 % na 4 476 mil. Kč. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení vzrostly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 2,1 % na 1 525 mil. Kč, zatímco v samotném třetím čtvrtletí klesly o 26,4 % díky výše uvedenému nižšímu počtu projektů pro veřejný sektor.

Výsledky na Slovensku

Ve třetím čtvrtletí 2010 zaznamenala Telefónica O2 Slovakia další nárůst počtu svých zákazníků a zlepšení finanční výkonnosti díky pokračující oblibě tarifu O2 Fér, založeném na jednoduchosti a kvalitě. Na konci září 2010 dosáhl počet aktivních zákazníků výše 781 tisíc, meziročně o 68,7 % více. Čistý přírůstek ve třetím čtvrtletí 2010 dosáhl 73 tisíc. Počet zákazníků smluvních služeb vzrostl do konce třetího čtvrtletí meziročně o 82,2 % na 286 tisíc, zatímco počet aktivních zákazníků předplacených služeb se zvýšil meziročně o 61,7 % na 495 tisíc. Na konci třetího čtvrtletí 2010 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 36,7 %, což představuje nárůst o 2,7 p.b. Celkové výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia vzrostly v prvních třech čtvrtletích 2010 meziročně o 54,1 % na 78,9 mil. EUR, a o 59,3 % na 30,1 mil EUR v samotném třetím čtvrtletí 2010. V souladu se svými cíli a komentáři v předchozích čtvrtletích, vykázala Telefónica O2 Slovakia ve třetím čtvrtletí 2010 pozitivní hodnotu provozního zisku OIBDA. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvních devíti měsících a ve třetím čtvrtletí 2010 výše 19,15 EUR, respektive 19,7 EUR, zatímco u zákazníků předplacených služeb to bylo 8,49 EUR a 8,8 EUR.