Netradiční značky smartphonů již Čechy netáhnou
Chytré telefony patří dlouhodobě do čela nejžádanější a nejčastěji používané domácí elektroniky.„Také proto se o přízeň zákazníků začali před několika lety přetahovat často i neznámí výrobci s novými značkami telefonů, kteří si chtěli ukrojit z tržního podílu již zavedených značek,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel nákupu a marketingu řetězce Expert Elektro.
Potvrzují to i zkušenosti řetězce, kdy bylo před pěti lety v jeho prodejnách zastoupeno šestnáct značek oproti třiceti dvěma o dva roky později. V loňském roce ale došlo k obratu. Počet značek se poprvé po několika letech snížil a zároveň došlo i k poklesu tempa v prodejích nově uvedených značek.
„Je to důkazem, že trh s mobilními telefony je extrémně konkurenční a má také své limity. Zároveň nelze ani vyloučit faktor, že prvotní efekt z přívalu mobilních novinek, často i cenově velmi dostupných, mohl mezi lidmi po čase vyprchat,“ vysvětlil Ladislav Pospíšil z Expert Elektro s tím, že tuto změnu trendu spotřebitelské poptávky může podporovat i nárůst kupní síly českých domácností.
Období | Nárůst prodeje "nových" značek | Počet značek v Expert Elektro |
2011 | - | 16 |
2012 | 5,37 % | 19 |
2013 | 35,72 % | 20 |
2014 | 36,77 % | 32 |
2015 | 22,35 % | 27 |
Mezi příklady značek chytrých telefonů, které byly v posledních pěti letech představené na českém trhu a později ho opustily, jsou například: GoClever nebo THL. Jejich výrobci pochází zejména z Asie, ale nechybí mezi nimi ani evropští producenti.
Klesá také tempo růstu v prodejích smartphonů netradičních značek. Mezi zákazníky Expert Elektro se o ně zájem stále zvyšuje, zatímco ale v roce 2014 si jich našlo majitele o více než třetinu v meziročním srovnání, vloni šlo už jen o přibližně pětinový nárůst.