Mobilní obchodování na vzestupu

12. 2. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Objem elektronického obchodování v Česku vzroste podle průzkumu společností IPSOS a PayPal z dnešních 45,625 miliard korun ročně na 58,475 miliard korun v roce 2015. Největší nárůst online prodejů by měly zaznamenat potraviny a nápoje. Výrazně také narostou mobilní transakce, ročně téměř o 45 % a do roku 2015 dosáhnou objemu 7,946 miliard korun.

Objem mobilních transakcí provedených z účtů PayPal za loňský rok vzrostl pětinásobně a dosáhl výše 10 miliard dolarů. Dynamický růst transakcí z mobilních zařízení však zažívá i Česká republika. Získaná data ukazují, že mobilní obchodování nepředstavuje vzdálenou budoucnost, ale naopak je již významnou součástí dnešního elektronického obchodu globálně i v ČR.

Které faktory k tomu přispívají?

Zásadní dopad na růst mobilního obchodování má sílící obliba chytrých mobilních zařízení. Smartphone momentálně vlastní 47 % českých uživatelů, kteří díky nim tráví stále více času on-line. Chytré telefony zákazníky provázejí celým dnem a lidé díky nim denně na internetu surfují tři hodiny. K tomu průměrný Čech stráví u počítače dalších pět hodin denně, zejména večer.

Chytrá zařízení se stále častěji stávají i platformou pro nákupy. Využívá je tak 8 % uživatelů smartphonů a 19 % majitelů tabletů. Téměř 74 % účastníků průzkumu společnosti IPSOS uvedlo, že v posledním roce nejméně jednou nakoupili v on-line obchodě. Hlavní motivací pro nákupy on-line jsou nižší ceny, jednoduchost a rychlé doručení.

Více než polovina (57 %) respondentů používajících počítač (31 % uživatelů smartphonů a 31 % vlastníků tabletů odpovědělo), že nejdůležitějším důvodem, proč nakupovat on-line, je pro ně cena. Z výsledků vyplývá, že uživatele tabletů a smartphonů motivuje nízká cena podstatně méně.

Celých 33 % českých zákazníků on-line obchodů provedlo nákup „z terénu“, tedy odjinud než z domova nebo z kanceláře. V případě smartphonů a tabletů jde nejčastěji o transakce během čekání na dopravní prostředek nebo na veřejných místech.

Co nás omezuje?

Průzkum společnosti IPSOS potvrzuje vysoký růstový potenciál, zároveň ale naznačuje hlavní překážky mobilního obchodování. České respondenty zjevně odrazují obchody, které nemají weby optimalizované pro mobilní zařízení. Jako důvod, proč nenakupují on-line, toto uvádí 12 % uživatelů smartphonů. Téměř třetina uživatelů (29 %) dodává, že v budoucnu chtějí nakupovat on-line – za předpokladu, že prodejci optimalizují své stránky pro mobily. Společnosti, kterou jsou si vědomy možných zisků, pokud své podnikání přizpůsobí mobilním zařízením, poukazují na četné výhody takového přístupu:

„Uživatelé mobilních zařízení už teď představují 20 % našich návštěvníků a v budoucnu jejich podíl vzroste až na 50 %. Kvalita mechanismů pro mobilní platby proto bude pro naše podnikání a náš úspěch stále důležitější. Tyto mechanismy musí být pro uživatele naprosto bezproblémové, abychom nepřišli o prostředí podporující okamžité, impulzivní nákupy, které se na webech BigBrands snažíme vybudovat,“ řekl Laurent Genin, generální ředitel společnosti bigbrands.cz.

Uživatelé, kteří své smartphony a tablety nepoužívají k nákupům na webu, nejčastěji zmiňují následující důvody: dávají přednost nakupování z přenosného počítače (63 %), vadí jim malá obrazovka (56 %), připojení k internetu je příliš pomalé (34 %) nebo mají obavy z nedostatečného zabezpečení transakcí (18 %). Pro ty, kdo online nakupují, je nejčastější motivací fakt, že mohou nakoupit kdykoli a odkudkoli (58 %). Námitky ohledně malých obrazovek a slabého internetového pokrytí jsou objektivní, pokud však jde o bezpečnost, ta do značné míry závisí na tom, nakolik sami uživatelé dodržují základní bezpečnostní pravidla. Zákazníci by měli dbát také na volbu spolehlivého platebního systému.

Podnikání ve smartphonech

Mobilní obchodování je klíčové zejména pro rozvoj internetových obchodů. Zavedení možností mobilních plateb, jako je například PayPal, podle obchodníků, kteří se průzkumu zúčastnili, významně zvyšuje prodej ve skupině loajálních zákazníků. Nejvíce to ovlivnily faktory jako odstranění nutnosti sdílet důvěrná data, možnost směrovat nabídku na širší skupinu potenciálních zákazníků ze zahraničí a hladký průběh platby. Data ukazují, že 83 % uživatelů služby PayPal využívá k nákupům online počítač. V Česku patří k nejoblíbenějším obchodům Alza.cz (66 %), Mall.cz (36 %) a Ticketportal.cz (21 %).

Míra konverzí v elektronickém obchodě závisí především na tom, nakolik pohodlně zvládne zákazník ze svého smartphonu či tabletu provést platbu. Pokud je platba příliš komplikovaná nebo vzbuzuje pochybnosti ohledně zabezpečení, někteří uživatelé na dokončení transakce rezignují.

„Při nákupu ze smartphonu nebo tabletu vyžadují spotřebitelé především pohodlí a bezpečí, záleží jim ale také na rychlosti transakce. Platba s využitím aplikace PayPal jim poskytuje plnou ochranu a v průměru trvá pouhých 15 sekund. PayPal nabízí řadu funkcí a zakládáme si na neustálém zavádění dalších inovací. V České republice je pro nás zásadní spolupráce s místními obchodníky a to, abychom jim poskytovali podporu,“ vysvětlil Damien Perillat, manažer pro střední a východní Evropu ve společnosti PayPal.

Z průzkumu společnosti IPSOS vyplývá, že další pobídkou, která zákazníky přiměje používat smartphony k nakupování, jsou slevové kupony (35 % odpovědí) a příležitost získat výhodné nabídky na základě geografické polohy (30 % odpovědí). Mnohé on-line obchody trend vnímají a pořádají četné propagační akce.

Mobilní kanál otevírá společnostem podnikajícím on-line nové možnosti. Vedle dalších výhod mohou platformy pro mobilní zařízení nabídnout zákazníkům další služby, například odbavení na letišti pro ty, kdo si zakoupí letenky. S mobilními aplikacemi navíc mají prodejci možnost přesně určit aktuální polohu zákazníka a nabídnout mu slevy či zvláštní nabídky odpovídající času a místu. Zákazníci podobné možnosti s nadšením využívají.

Data pocházejí z průzkumu společnosti IPSOS: Elektronické a mobilní obchodování v České republice, 2013 zpracovaného pro PayPal. Zúčastnilo se jej více než 800 Čechů starších 18 let.

Podobné články

Nový Red Hat OpenShift AI zvyšuje škálovatelnost a přizpůsobivost umělé inteligence

21. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Nejnovější verze platformy Red Hat OpenShift AI pro umělou inteligenci a strojové učení umožňuje podnikům ve velkém rozsahu vytvářet a poskytovat aplikace s podporou AI v hybridním cloudu. Platforma Red Hat OpenShift AI 2.15 je navržena tak, aby poskytovala větší flexibilitu i možnosti ladění a sledování, což pomáhá urychlit inovace a zajistit provozní konzistenci AI/ML. Čtěte více

QNAP přislíbil dlouhodobou podporu operačních systémů QTS 5.2 a QuTS hero h5.2

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: QNAP)
Společnost QNAP potvrdila svůj závazek v oblasti spolehlivosti produktů a spokojenosti zákazníků a oznámila dlouhodobou podporu (Long-Term Support, LTS) pro své operační systémy QTS 5.2 a QuTS hero h5.2. Čtěte více

ATC obhájilo prvenství u DELLu

19. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AT Computers)
Společnost AT Computers získala od společnosti Dell Technologies ocenění pro nejlepšího distributora klientských zařízení za rok 2023. Firma tak obhájila stejnou pozici z předchozích ročníků. Čtěte více

HPE vyhlásilo partnery roku 2024

19. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HPE)
Společnost Hewlett Packard Enterprise během slavnostního večera, který proběhl ve čtvrtek 31.10. 2024 v Praze, ocenila své nejlepší české prodejce a distributory roku 2024. Čtěte více