Malé české podniky zanedbávají bezpečnostní IT strategii

24. 7. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
České podniky do 25 zaměstnanců většinou nepovažují IT za hlavní součást strategického rozhodování. Pouze 15 % malých českých firem umístilo IT strategii mezi dvě nejvyšší priority řízení podnikání (celosvětově 19 %). U podniků nad 100 zaměstnanců je to 18 % (celosvětově 30 %) a nad 5 000 zaměstnanců dokonce 67 % (celosvětově 35 %).

Firmy se často domnívají, že jsou příliš malé na to, aby je někdo v kyberprostoru napadl, protože nemají žádná data zajímavá pro kybernetické zločince. Nicméně například malý globální průzkum společnosti Verizon v loňském roce ukázal, že z analyzovaných 621 průniků do datových systémů se 193 (tedy více než 30 %) odehrálo ve společnostech, které měly 100 a méně zaměstnanců. Jakmile totiž firmy začnou zpracovávat detaily plateb kreditními kartami, ukládat zákaznické informace nebo dokonce plánovat vývoj nových produktů, začnou být pro kybernetický zločin zajímavé. A čím menší podnik, tím je vyšší pravděpodobnost slabšího zabezpečení IT.

Podle studie Kaspersky Lab si malé podniky nebezpečí uvědomují. V Česku uvedlo 36 % dotázaných ochranu dat jako jednu ze tří hlavních obav spojených s podnikovým IT, společně se zajištěním plynulosti provozu pro obchod důležitých systémů. A zároveň jsou si vědomi bezpečnostních rizik také u používaných mobilních zařízení. Celkem 34 % respondentů v posledních 12 měsících zavedlo do svého IT systému mobilní zařízení, což je prakticky stejný podíl jako u větších podniků. 24 % dotázaných českých malých firem pak zabezpečení těchto přístrojů umístilo do prvních třech bezpečnostních priorit pro nadcházející rok.

Slabší důraz na zabezpečení IT systémů v malých podnicích nevychází z neznalosti, ale spíše z rozpočtových priorit. Podle průzkumu 32 % dotázaných malých firem po celém světě uvedlo malware jako zdroj nejzávažnějšího IT bezpečnostního incidentu (dvojnásobek oproti všem podnikům dohromady, kde to bylo 16 %). Zranitelnosti softwaru byly na druhém místě s 9 % (8 % u všech).

Velmi malé podniky by také měly dodržovat několik základních doporučení:

  • zhodnocení rizik;
  • určení vhodných pravidel a procesů;
  • pohotovostní plán;
  • určení týmu zaměstnanců, kteří dohlédnou na dodržování bezpečnostních standardů;
  • zavedení bezpečnostních řešení do všech zařízení, která mají přístup k firemním datům;
  • plán pravidelných bezpečnostních aktualizací;
  • plán vzdělávání zaměstnanců v bezpečnostních otázkách;
  • dokumentace všech opatření.
Štítky: 
Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více