Komunikace bez obrazu snižuje efektivitu
Pomáhají rovněž snižovat riziko kulturních a osobních střetů. Na
druhou stranu však může videokomunikace také přinášet stres a trému.
Firmy by proto měly svým zaměstnancům poskytovat školení, jak výhod
tohoto typu komunikace vhodně využívat.
Podle studie člověk posuzuje důvěryhodnost jiných lidí hlavně na
základě jejich chování a řeči těla, přičemž samotné sluchové vjemy
mají na posuzování pouze sedmiprocentní podíl. Přitom mnoho firem
v týmové spolupráci stále spoléhá jen na telefony nebo hlasové
konference. Výzkum se proto zaměřil na to, jak videokomunikace napomáhá
zvýšit produktivitu podnikání a spolupráce vzdálených týmů. Současně
zkoumal možnosti, jak odstraňovat psychologické bariéry spojené
s využíváním videa.
Podle studie má používání videa při pracovních jednáních pozitivní
efekty na různé charakterové typy lidí. Například osobám, které vedou
jednání, pomáhají vizuální vjemy udržovat pozici, na druhou stranu
omezují jejich negativní tendence dominovat celé diskusi bez ohledu na
další účastníky. Účastníkům, kteří se občas bouřlivě zapojují do
debaty, avšak jindy jsou nepozorní a nesoustředí se na debatu, poskytuje
video větší motivaci k intenzivnějšímu zapojení se.
U členů týmu, kteří hluboce promýšlí nastolená témata, umožňuje
video ostatním si ověřit, že jejich klidné přemýšlení neznamená
neúčast na jednání. Naopak u extrovertů, kteří hodně mluví a dokážou
jednání zavést zcela do neznáma, umožňuje videokomunikace lépe rozeznat
přirozené pauzy v konverzaci a omezit skákání do řeči. Lidem, kteří
zpravidla srší kreativními nápady a boří zavedené hranice, pomáhá video
držet se více při zemi. Pragmatikům, kteří se drží své reality, dává
naopak video možnost lépe se vyjádřit a získat pozornost, takže jejich
jednání je pak méně obstrukční.
Videokomunikace pomáhá i při navazování vztahů s odlišnými kulturami,
kde jsou vztahy založené více na pověsti a společenském postavení. Země
jako Německo, Švédsko nebo Dánsko jsou například charakteristické svojí
více rovnostářskou kulturou, a ve chvíli, kdy jejich obyvatelé jednají
s partnery z oblasti s více hierarchicky zaměřenou kulturou, jako je
například Střední Východ, poskytuje video cenné neverbální signály
snižující efekt těchto kulturních rozdílů.
Studie se rovněž zabývala vhodností jednotlivých forem videokomunikace pro
týmová či obchodní jednání a rozdíly mezi nimi. Například
videotelefonie je podle studie vhodná ke každodenní komunikaci, protože je
jednoduchá. Obrazová kvalita ovšem nemusí zprostředkovat všechny
vizuální vjemy. Webové videokonference jsou díky přístupnosti vhodné
i pro vzdálenější jednání týmů či obchodních partnerů, avšak malá
velikost obrazu opět neumožňuje kvalitní vizuální vjemy.
Videokonference, které jsou vhodné pro jednání skupin dvou až čtyř lidí,
již dávají lepší kvalitu obrazu, i u nich se však mohou ztrácet
zejména detailní vizuální vjemy typu gest či mimiky a při vyšším počtu
účastníků se snižuje i kvalita zvuku. Zatím nejvyspělejší technologie
videokomunikace, telepresence, se nejvíce podobá osobním jednáním. Obraz
ukazuje účastníky jednání v životní velikosti a umožňuje sledovat
řeč těla i jemná gesta.
Výzkum zkoumající vliv videokomunikace na způsob spolupráce vzdálených
týmů byl proveden na konci roku 2008. Čerpal z mnoha zdrojů, mezi které
patřily například již provedené výzkumy v oblasti psychologie komunikace,
zkušenosti z živého sledování videa nebo rozhovory s vedoucími
i vzdálenými členy globálních týmů.
Kompletní znění studie naleznete zde.