Kdy máte povinnost vzít zpět nechtěný vánoční dárek
Kamenné prodejny nemají ze zákona povinnost vzít zpět zakoupené zboží. Logika je jasná. Nakupující si zboží prohlédne, osahá, vyzkouší a koupí. Samozřejmě se to netýká vadného zboží, které je prodejce povinen opravit nebo vyměnit.
„Většina seriózních prodejců vychází vstříc nakupujícím a nabízí zákazníkům možnost zboží vrátit. Například při koupi u Bati má zákazník nárok na vrácení peněz do 14 dní od data nákupu. V Datartu je to deset dní. Spotřebitel by si měl však dát velký pozor na to, zda je nabídka skutečně oficiální nebo pouhý příslib prodavače. Po Novém roce může být totiž vše jinak,“ uvádí David Folprecht, ředitel projektu Srovnáme.cz. A dodává „Je nutné také významně rozlišovat mezi tím, zda obchodník zboží vymění, nebo vrátí peníze. Výměnou zboží nebo poukazem si obchodník pojišťuje, že již nepřijde o svůj zisk. Vrácením hotových peněz naopak nabízí spotřebiteli více svobody.“
U internetových prodejců je vracení zboží jednodušší. Ti mají ze zákona povinnost vyhovět spotřebiteli v žádosti při odstoupení od kupní smlouvy. A to z důvodu, že spotřebitel nemá možnost vidět produkt na vlastní oči nebo si jej vyzkoušet. V Česku je tato lhůta 14 dní od koupě zboží. Na Slovensku nebo v Polsku ale pouze sedm dní.
„Velcí obchodníci již chápou reklamace a odstoupení jako službu zákazníkovi a mnohdy jdou nad rámec zákona. Například Alza.cz má ve svých podmínkách uvedenu 14 denní zákonnou lhůtu na vrácení zboží, ale po domluvě tuto lhůtu prodlužují na 30 dnů. Toto je přesně příklad, kdy je slibováno něco jiného, než obchodník smluvně garantuje v obchodních podmínkách. Naopak smluvně 30 dní na vrácení zboží nabízejí například internetové obchody Mall.cz nebo Kasa.cz,“ dodává Folprecht.