Kam bude směřovat podnikové IT v roce 2015?
1. Aplikace vás lépe poznají
Čeká nás doba, kdy budou zákazníci komunikovat s firmami namísto odpovědného personálu výhradně skrze aplikace. I to je důvod, proč by na tuto situaci měly být firmy připraveny již nyní. Kvalitní aplikace by pak neměly jen usnadňovat lidem rozhodování, ale měly by být také schopny předpovídat lidské chování a na tomto základě dovést zákazníka ke správnému rozhodnutí. Aplikace, které tak z jednotlivých zařízení vytvářejí prostředníky v komunikaci – např. platební aplikace ApplePay – se v roce 2015 stanou ještě více vyhledávané.
2. Zabezpečení bude vyzrálejší
„Rozsáhlé datové úniky, které dominovaly novinovým titulkům v roce 2014, zapříčinily, že firmy přehodnotily svou bezpečnostní strategii. Posunuly se z fáze, kdy vyžadovaly perfektní zabezpečení po každém jednotlivci k analýzám, jejichž úkolem je určit potenciální slabiny. Zároveň se v minulosti často upozaďované zabezpečení stává přirozenou součástí každé úrovně vývojového cyklu aplikací. Je důležité, aby byl na jednu stranu uživatel ujištěn o bezpečnosti používané aplikace, na druhou stranu ho nesmí složitost zabezpečení odradit od jejího používání. Např. ověřování autenticity uživatele by měla aplikace provádět intuitivně bez zbytečného přerušování bezpečnostními prvky, tedy v souladu s metodou „zero-touch authentication,“ řekl Milan Svátek, viceprezident CA Technologies Česká republika.
3. IT bude stále těsněji propojeno s předmětem podnikání
„Propojení zařízení, big dat a analýz bude stěžejní faktor, na kterém budou v roce 2015 společnosti vytvářet svůj zisk. Prakticky se toto propojování promítá do užší spolupráce jednotlivých IT týmů v rámci firmy, tedy přijímáním vývojářské strategie DevOps. Už během roku 2014 byl ve firmách zaznamenán její posílení, a v roce 2015 význam této vývojové strategie dále poroste: nejen, že umožní rychlejší vývoj a lepší kvalitu aplikací, ale vývojáři budou schopni lépe propojit jejich povahu s obchodními cíli společnosti,“ doplnil Milan Svátek.
4. Analýza se stane neviditelnou
Obklopují nás Big Data. Informace už nejsou jen v cloudu, na úložištích či ve strukturovaných databázích, jsou prostě všude, a jsou generována vnějšími i vnitřními zdroji, které většinou nejsou pod kontrolou. Taková data jsou nevyužitým zdrojem informací pro byznys, a pokud je firma dokáže zužitkovat, je schopna nejen lépe odpovídat na potřeby uživatelů, ale na základě analýzy dat vytvořit účinnou zabezpečovací strategii.