Jaké novinky nabídnou DisplayPort 2.1 a USB4 2.0?
Rozhraní DisplayPort (DP) 2.1 technicky vychází z protokolu DP 2.0, se kterým je zpětně kompatibilní. A spíše než na obrovské množství novinek se soustředí na vnitřní optimalizaci a ladění vybraných komponent a procesů a zvýšení kompatibility. Např. z hlediska obrazových rozlišení ani frekvencí by se nic měnit nemělo.
Sdružení VESA (Video Electronics Standards Association), které za standardem stojí, uvádí, že s dalšími členskými společnostmi úzce spolupracovalo na tom, aby produkty podporující DisplayPort 2.0 splňovaly náročnější specifikaci DisplayPort 2.1. Veškeré produkty, které byly certifikovány pro DP 2.0, a to i ty s podporou režimu UHBR (Ultra-high Bit Rate) – jako jsou GPU, čipy pro dokovací stanice, čipy pro monitory a další hardware včetně kabelů (DP40/DP80, aktivních a pasivních, a s konektory DisplayPort, Mini DisplayPort i USB-C) – tak mohou být certifikovány i pro DP 2.1. DisplayPort 2.1 by tak měl v průběhu (krátkého) času verzi 2.0 plně nahradit. Verze 1.4a (nebo starší) tu však s námi zůstane i nadále.
Prioritou organizace VESA při vývoji nových generací rozhraní DisplayPort zůstává schopnost doručovat vždy ten nejlepší možný obraz bez rozdílu v použitém přenosovém médiu, kterým může být nativní kabel, režim DisplayPort Alt Mode (využívá přenos přes konektor USB-C) nebo „tunelové propojení“ skrze rozhraní USB4. DisplayPort 2.1 se více přizpůsobil specifikacím USB-C a USB4 PHY (aby se pro vytváření signálu umožnilo použití společného PHY pro DisplayPort i USB4).
Do DisplayPortu 2.1 byla přidána funkce správy šířky pásma, která umožňuje efektivnější sladění spolupráce s ostatními I/O datovými přenosy přes linku USB4. K tomu se přidává povinná podpora vizuálně bezeztrátového kodeku VESA Display Stream Compression (DSC) a funkcí VESA Panel Replay. Podpora kodeku DSC dokáže snížit přenosovou šířku pásma DisplayPortu o více než 67 % bez vizuálních artefaktů, zatímco schopnost VESA Panel Replay dokáže v určitých situacích (kdy zůstává alespoň z části zobrazen totožný obsah a ten proto není nutné generovat a odesílat zcela znovu) zredukovat objem přenášených paketů o více než 99 %.
DisplayPort 2.1 přichází také s aktualizovanými specifikacemi kabelů, a to v „plnotučné“ i „mini“ verzi. Výsledkem je mimo jiné možnost využívat delší kabely (více než dva metry pro DP40 a více než metr pro DP80) bez snížení výkonu UHBR. Certifikované kabely typu DP40 podporují přenosy UHBR10 (10 Gbps) po čtyřech linkách, celkem tak jde dosáhnout maxima 40 Gbps. Kabely certifikované jako DP80 podporují přenosy UHBR20 (20 Gbps), také po čtyřech linkách. Propustnost tak v tomto případě dosahuje až 80 Gbps.
USB4 Version 2.0 nabídne až 120Gbps propustnost
Své další dílčí specifikace se dočkal i pravděpodobně nejpoužívanější konektor (respektive rozhraní) dneška. Klíčovou novinkou nedávno zveřejněné revize je zvýšení (obousměrné) propustnosti až na 80 Gbps (v některých případech dokonce až 120 Gbps), kterou půjde využít s existujícími pasivními 40Gb USB-C kabely nebo s nově definovanými aktivními 80Gb USB-C kabely.
Volitelně bude možné v některých případech (např. u vysoce výkonných USB4 monitorů) signál překonfigurovat na asymetrický přenos, kdy bude v jednom směru propustnost činit až 120 Gbps a ve druhém 40 Gbps.
V návaznosti na vydání nejnovější revize rozhraní USB proběhnou také aktualizace dalších datových a zobrazovacích protokolů pro maximální možné využití větší dostupné šířky pásma. V případě samotné architektury USB půjde např. o možnost „tunelování“ dat přes USB 3.2 rychlostí přesahující 20 Gbps. Aktualizovány budou také specifikace rozhraní DisplayPort (o kterém hovoříme výše v tomto článku) a PCIe (Revision 4). Ke změnám by podle organizace USB Promoter Group, která se o rozhraní USB stará, mělo dojít také u technologie USB Power Delivery (USB PD), jenž by měla být schopná doručit výkon až 240 W.
USB4 Version 2.0 si zachová zpětnou kompatibilitu se standardy USB4 Version 1.0, USB 3.2, USB 2.0 a Thunderbolt 3.